Betaalbaar internet kan digitale kloof verkleinen

Veel mensen blijven achter nu diensten en bedrijven digitaal gaan

Photo Mix / Pixabay

Naarmate de lockdowns afnemen maar de regels voor sociale afstand van kracht blijven, zullen steeds meer diensten en bedrijven digitaal gaan. Betaalbaar internet voor iedereen is essentieel om te verhinderen dat mensen achterblijven, zeggen experten.

Van online onderwijs tot thuiswerken of videogesprekken met familie: het internet heeft miljarden mensen geholpen zich aan te passen en te overleven tijdens de COVID-19-pandemie. De lockdowns worden stilaan versoepeld maar de regels voor sociale afstand blijven.

‘Dit virus zal nog een tijdje bestaan’, zegt Kanni Wignaraja, hoofd van het VN-Ontwikkelingsprogramma voor Azië en de Pacific. ‘Een van de grootste aanjagers van ongelijkheid is tegenwoordig wie toegang heeft tot technologie en met name tot internetdiensten. COVID-19 heeft die ongelijkheid nu centraal gesteld.’

Nieuwe normaal

Om de infectiepercentages te beheersen voerden overheden tijdens de pandemie strikte beperkingen in. Die leidden ertoe dat meer bedrijven, overheidsinstanties en hulporganisaties digitaal gingen, zegt Wignaraja.

Urenlang in de rij staan om een overlijdensakte of sociale uitkeringen te krijgen zou in veel landen tot het verleden kunnen behoren, zeggen mensenrechten- en ICT-deskundigen, terwijl winkelen, onderwijs en zelfs culturele evenementen digitaal zijn geworden.

Dat maakt het voor die landen wel van vitaal belang om te kijken hoe ze betaalbare internettoegang kunnen verbeteren bij de heropbouw van hun economie en het uitbetalen van post-corona-steunmaatregelen, zeggen ze.

‘Er wordt veel gepraat over het definiëren van het “nieuwe normaal” in de post-COVID-wereld en voor mij betekent dat “nieuwe normaal” breedbandtoegang voor iedereen, zegt Doreen Bogdan-Martin, directeur van de International Telecommunications Union (ITU), het internet- en telecommunicatieagentschap van de VN.

Digitale kloof

Eind 2018 was ongeveer de helft van de wereld verbonden met internet, volgens de Alliance for Affordable Internet (A4AI).

Dat betekent dat nog altijd 4 miljard mensen offline zijn, zegt Anju Mangal, hoofd van Azië voor de organisatie die samenwerkt met regeringen, bedrijven en maatschappelijke organisaties om een betaalbaar internetbeleid te bevorderen.

In de ontwikkelde wereld heeft 87 procent van de mensen toegang tot internet, vergeleken met 47 procent in ontwikkelingslanden en 19 procent in de minst ontwikkelde landen.

In de ontwikkelde wereld heeft 87 procent van de mensen toegang tot internet, vergeleken met 47 procent in ontwikkelingslanden en 19 procent in de minst ontwikkelde landen, volgens de ITU. Vrouwen hebben 23 procent minder kans dan mannen op internet via de gsm, met de grootste kloof in Zuid-Azië.

‘De genderkloof is een groot probleem’, zegt Mangal. Ze voegt eraan toe dat toegang tot internet en technologie meisjes uit plattelandsgemeenschappen kan helpen in plaats van thuisonderwijs en dezelfde voordelen als anderen die in stedelijke gebieden kan geven.

De ITU heeft als doel gesteld om tegen 2025 driekwart van de wereldbevolking te verbinden met snel internet.

Gratis belminuten

Sommige regeringen en telecomoperatoren hebben al stappen ondernomen om meer mensen online te helpen tijdens de pandemie.

In Bangladesh werden de apps en hulplijnen voor de opsporing van het coronavirus gratis gemaakt, terwijl telecombedrijven in andere ontwikkelingslanden gratis belminuten, sms’en en gegevensverkeer mogelijk maakten.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het mondiale nieuws
Maar om de betaalbaarheid van internet en de toegang op langere termijn te verbeteren, zouden overheden, telecombedrijven en mobiele operators moeten samenwerken, zegt Mangal. Dat zou voorkomen dat er zich silo’s ontwikkelen die de vooruitgang belemmeren.

Cybermisdaad

De bevolking moet ook geconsulteerd worden bij de ontwikkeling van nieuw beleid, zegt ze.

Doelstellingen zijn onder meer het beschikbaar stellen van smartphones, de verbetering van de dekkingsgraad, verhoging van de datalimieten en downloadsnelheden, en de invoering van wetten die kwetsbaren beschermen tegen cybercriminaliteit, zegt ze.

Dat laatste is belangrijk, want volgens Bogdan-Martin van de ITU heeft dat de coronaviruspandemie ook geleid tot een ‘enorme golf’ van online criminele activiteiten.

‘Mensen met slechte bedoelingen maken misbruik van de angst en onzekerheid’, zegt ze.

Aangezien de meeste internetproviders particuliere bedrijven zijn, moeten autoriteiten er ook op toezien dat er zich geen monopolies vormen om de prijzen te controleren, zegt Wignaraja. Waar internetdekking niet winstgevend is – vooral de “laatste kilometer” in afgelegen of landelijke gebieden – moeten overheden ingrijpen om ervoor te zorgen dat ze worden bereikt.

Bron: Thomson Reuters News Foundation

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2643   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift