‘Vervuilende bedrijven poetsen hun imago op via sport’

Nieuws

Parallellen met sponsoring door tabaksbedrijven in het verleden

‘Vervuilende bedrijven poetsen hun imago op via sport’

‘Vervuilende bedrijven poetsen hun imago op via sport’
‘Vervuilende bedrijven poetsen hun imago op via sport’

IPS

24 maart 2021

Vervuilende industrieën investeren honderden miljoenen in sponsordeals met sportclubs, in een poging om hun imago op te poetsen. Dat stelt een nieuw Brits rapport. De aanpak doet denken aan die van de tabaksindustrie tientallen jaren geleden.

Flowizm / Flickr (CC BY 2.0)

Automerken zijn de meest actieve sportsponors, met 199 contracten in een waaier aan sporten ter waarde van in totaal 1,285 miljard dollar. Luchtvaartmaatschappijen komen op de tweede plaats met 63 contracten, gevolgd door olie- en gasbedrijven als Gazprom en Ineos.

Flowizm / Flickr (CC BY 2.0)

Het bewuste rapport lijst meer dan 250 belangrijke sponsor- en reclamecontracten op met bedrijven zoals automerken, luchtvaartmaatschappijen of olie- en gasbedrijven. Het rapport werd uitgebracht door de groene denktank NewWeather Institute, milieuorganisatie KR Foundation, klimaatorganisatie Possible en de Rapid Transition Alliance, een netwerk van internationale organisaties.

Automerken

Onder de sporten is voetbal koploper met 57 contracten, maar de sponsorcontracten zijn in zowat alle sporten te vinden, van wielrennen tot tennis en zeilen tot golf. Het gaat vaak om sponsoring van sportclubs en atleten, maar ook van koepelorganisaties en evenementen zoals de Olympische Spelen of tenniskampioenschappen.$

‘“sportwash”: vervuilende bedrijven sponseren sport om hun naam te verbinden aan een gezonde activiteit, terwijl ze in feite dodelijke vervuiling de lucht in pompen.’

Automerken zijn het meest actief, met 199 contracten in een waaier aan sporten ter waarde van in totaal 1,285 miljard dollar. Luchtvaartmaatschappijen komen op de tweede plaats met 63 contracten, gevolgd door olie- en gasbedrijven als Gazprom en Ineos.

Ook onder de individuele merken komt die volgorde terug. Autobouwer Toyota is koploper met 31 contracten, inclusief een sponsordeal voor de Olympische Spelen. En op de tweede plaats komt luchtvaartmaatschappij Emirates met 29 deals in uiteenlopende sporten als voetbal, tennis, rugby, zeilraces, paardrijden en golf.

Tabak

De grote stromen geld uit vervuilende industrieën botsen met de publieke klimaatbeloften die veel clubs, organisaties en evenementen hebben afgelegd, stelt het rapport.

Maar ook een gezondheidsaspect speelt mee, zeggen de organisaties achter het rapport. De klimaatcrisis tekent zich steeds meer af als een gezondheidscrisis, en het gezonde imago van de sport komt door de grote sponsordeals in het gedrang.

‘We kennen “greenwash” – waarbij vervuilers zich ten onrecht groener voordoen dan ze zijn’, zegt Andrew Simms, medeauteur van het rapport. ‘Hier is sprake van “sportwash”: vervuilende bedrijven sponseren sport om hun naam te verbinden aan een gezonde activiteit, terwijl ze in feite dodelijke vervuiling de lucht in pompen.’

Het rapport ziet parallellen met de grote sponsorcontracten die vroeger bestonden met de tabaksindustrie, maar nu verboden zijn in grote delen van de wereld. ‘In beide gevallen gaat het om de promotie van producten en gedrag waarvan de wetenschap duidelijk heeft aangetoond dat ze schadelijk zijn voor de volksgezondheid’, stelt het rapport. ‘En in het geval van fossiele brandstoffen ook voor hun schadelijke bijdrage aan de klimaatcrisis.’