Vietnamese motorrijders creatief met helmplicht
Helen Clark
28 maart 2008
Een helm dragen op de bromfiets is sinds drie maanden verplicht in Vietnam, het land waar de tweewieler een veelgebruikt vervoermiddel is. Artsen en activisten verwachten dat de maatregel vele levens zal redden.
‘Resolutie 32’ had geen dag later moeten komen, gezien de 13.000 verkeersdoden die het land vorig jaar telde als gevolg van hoofdletsel. Het drukke bromfietsverkeer is onlosmakelijk verbonden met stedelijk Vietnam. In Hanoi en Ho Chi Minhstad bestaat 90 procent van het verkeer uit tweewielers.
De wet werkt, zegt arts Ngyen Duc Hiep, neurochirurg bij Viet Duc, een van de grootste ziekenhuizen in het land. “Meer dan 80 procent van de patiënten die hier binnenkomen na een ongeluk, droeg een helm. Bij de helmdragers is het letsel bij een soortgelijk ongeluk veel minder ernstig dan bij de niet-helmdragers.”
De dokter baseert zich niet op officiële statistieken, maar houdt zelf een overzicht bij. Twintig procent van de slachtoffers draagt volgens hem nog steeds geen helm. “Zij redeneren meestal zo: ik hoef maar een klein eindje te rijden, daarvoor heb ik geen helm nodig.”
Boete
De wet wordt momenteel strikt gehandhaafd. Overdag is er nauwelijks nog iemand te zien zonder helm. Wie dat wel waagt, kan een boete tegemoet zien van zes euro. Vooral dat laatste zet ook jongeren er nu toe aan de maatregel serieus te nemen. Een eerder poging om het dragen van een helm te verplichten, in 2001, mislukte omdat jongeren massaal protesteerden.
Onder meer vanwege de tropische temperaturen dragen de bromfietsers lang niet altijd een standaard motorfietshelm, maar een aangepaste ‘fietshelm’. De minder veilige typen helmen hebben volgens verkoper Nguyen Thi Hoa in het district Hai Ba Trung een marktaandeel van zo’n 60 tot 70 procent.
Gevraagd naar de veiligheid van deze helmen zegt ze: “Je moet de goedkopere helmen ook verkopen. Een helm is verplicht, maar niet iedereen heeft genoeg geld. De kopers willen alleen voorkomen dat ze problemen krijgen met de politie.”
Er zit bovendien een groot ‘gat’ in de nieuwe wet: ze geldt alleen voor wie ouder dan veertien jaar is. Het gewicht van een helm zou slecht zijn voor de wervels van kinderen. Het gevolg is dat hele gezinnen langsrijden op een 125cc Honda Wave, met kleine kinderen in hun armen die niet meer bescherming hebben dan een net tegen vuile lucht en insecten.
De Vietnamezen maken echter van de nood een ‘deugd’. Werden de helmen eerder gezien als ondingen die je kapsel ruïneren, nu komen er steeds meer trendy geschilderde of creatief vormgegeven helmen, zoals helmen die eruit zien als hoeden met een vliegende adelaar van koper. Veel van deze modieuze helmen zijn ook gecertificeerd als ‘veilig’.