Wasmiddel haalt vervuiling uit de lucht
09 oktober 2012
Wetenschappers aan de Universiteit van Sheffield hebben een wasmiddel ontwikkeld waardoor kleding de lucht kan filteren en schadelijke stoffen kan neutraliseren.
Het nieuwe wasmiddel, CatClo, bevat nanodeeltjes titaniumdioxide, die zich vasthechten in de kleding. Als die deeltjes in contact komen met stikstofdioxide, een van de meest voorkomende vervuilers in de lucht, vindt een reactie plaats. De stikstofdioxide wordt geneutraliseerd, en het resultaat is een geurloze, kleurloze en ongevaarlijke stof die bij de volgende wasbeurt wordt weggewassen.
“Het daglicht doet de nanopartikels op die manier werken”, zegt Tony Ryan, hoogleraar aan de Universiteit van Sheffield. “De ontwikkeling van het wasmiddel is maar een van de doorbraken die we maken op het vlak van fotokatalytische materialen – materialen die bij de aanwezigheid van licht chemische reacties katalyseren. Met CatClo willen we kleding omvormen tot een katalytisch oppervlak dat lucht zuivert.”
De onderzoekers maken zich sterk dat een persoon die zijn kleding met CatClo gewassen heeft, zo’n 5 gram stikstofdioxide per dag uit de lucht kan halen. Dat is gelijkaardig aan de uitstoot van een gezinswagen.
Astma
Stikstofdioxide is een van de belangrijkste bronnen van vervuiling in de stad. Het kan longaandoeningen of astma veroorzaken of verergeren. Patiënten met een longaandoening zouden dus gebaat zijn bij kleding die gewassen is met het nieuwe middel.
Maar de onderzoekers denken dat de impact van CatClo iedereen ten goede kan komen als het op grote schaal gebruikt wordt. “Als in een gemiddelde stad duizenden mensen het additief zouden gebruiken, zou dat een significante invloed hebben op de luchtkwaliteit”, zegt Ryan. “De stof biedt het potentieel om ziekte terug te dringen en levens te redden. Als hier in Sheffield bijvoorbeeld iedereen zijn kleding zou wassen met het additief, zou er helemaal geen vervuiling met stikstofdioxide meer zijn.”
De onderzoekers werken nu samen met een producent van milieuvriendelijk wasmiddel om het nieuwe additief te commercialiseren. Ze hopen dat het middel al binnen de twee jaar op de markt kan komen.