Wetenschappers nemen reclamejongens Big Oil in het vizier
Meer dan 450 wetenschappers roepen pr- en reclamebureaus op om niet langer samen te werken met fossielebrandstofbedrijven. De communicatiecampagnes van de bedrijven vormen ‘een van de grootste belemmeringen voor internationale klimaatactie’, stellen de wetenschappers in een open brief.
Greenwashing
Als de pr- en reclamebureaus op wetenschappelijke basis zouden afwegen met welke klanten ze nog kunnen blijven werken, leidt dat maar tot één conclusie, stellen de ondertekenaars: ‘Stop alle relaties met bedrijven die van plan zijn hun productie van olie en gas uit te breiden. Stop al het werk dat beleidsinspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen ondergraaft.’
‘Al decennialang saboteert de fossielebrandstofindustrie klimaatinspanningen, zelfs nu de klimaatcrisis verergert.’
De brief werd opgesteld door een groep vooraanstaande klimaatwetenschappers in samenwerking met de Clean Creatives-campagne en de Union of Concerned Scientists in de VS.
‘Al decennialang misleidt de fossiele brandstofindustrie de publieke opinie met greenwashing-campagnes en saboteert ze klimaatinspanningen, zelfs nu de klimaatcrisis verergert’, zegt Astrid Caldas, klimaatwetenschappers bij de Union of Concerned Scientists.
‘Het is duidelijk dat we de uitstoot zo snel mogelijk drastisch moeten terugdringen. Maar de pr- en reclamebedrijven die de verspreiding van klimaatdesinformatie in de hand werken, staan in de weg’, zegt ze. ‘We roepen hen op om hun vaardigheden en middelen te gebruiken om op één lijn te komen met de wetenschap en om gedurfde, ambitieuze en rechtvaardige klimaatactie te promoten.’
Edelman
Met de brief neemt de druk op pr- en reclamebureaus verder toe om samenwerking met fossielebrandstofbedrijven op te zeggen. Een studie in het wetenschappelijke tijdschrift Climatic Change in december identificeerde honderden campagnes van pr-, reclame- en marketingbureaus die waren opgezet om klimaatactie te belemmeren. Daarbij werd vooral Edelman, het grootste pr-bedrijf ter wereld met de vinger gewezen.
Edelman deed daarop een diepgaande beoordeling van 330 klanten met en grote klimaatafdruk. Maar het bedrijf liet eerder deze maand weten dat het geen klanten zal schrappen. Nieuwe campagnes zullen wel getoetst worden aan ‘wetenschappelijke principes’.De drukkingsgroep Clean Creatives veroordeelde die boodschap als veel te zwak. Ook Michael Mann, de wetenschapper die Leonardo DiCaprio inspireerde voor de film Don’t Look Up, heeft weinig vertrouwen. ‘De klimaatverandering vraagt om een fundamentele en snelle verschuiving weg van fossiele brandstoffen, en er is niets in de laatste verklaringen van Edelman dat die realiteit erkent’, zei hij in een interview.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2793 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Analyse
-
Wereldblog
-
Nieuws
-
Analyse
-
Opinie
-
Nieuws