Wetenschappers ontwikkelen nieuwe batterij met huis-tuin-en-keukenmiddeltjes

De drie ingrediënten voor een goedkope batterijtechnologie. Vlnr: aluminium, zwavel en zout.
© MIT / Rebecca Miller
Een groep internationale experts heeft een nieuwe batterij ontwikkeld voor de opslag van stroom uit duurzame bronnen. Ze gebruikten daarvoor drie huis-tuin-en keukenmiddeltjes: zout, aluminium en zwavel.
De verwachte kosten per cel zijn ongeveer een zesde van die van vergelijkbare lithium-ioncellen.
Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) hebben nu samen met universiteiten in China en Canada een nieuw soort batterij ontwikkeld, volledig gemaakt van veel voorkomende en goedkope materialen. Ze zijn hoopvol dat deze batterijtechnologie de huidige leemte kan opvullen.
Het nieuwe batterij-ontwerp gebruikt aluminium en zwavel als de twee elektrodematerialen, met daartussen een gesmolten zoutelektrolyt.
Blijf op de hoogte
Periodiek systeem
Naast het feit dat ze duur zijn, bevatten lithium-ionbatterijen ook ontvlambare elektrolyten, wat ze minder geschikt maakt voor transport. Daarom begon Sadoway het periodiek systeem te bestuderen, op zoek naar goedkope metalen die lithium zouden kunnen vervangen.
‘Het commercieel dominante metaal ijzer, heeft niet de juiste elektrochemische eigenschappen voor een efficiënte batterij’, zegt hij. Maar het op één na meest voorkomende metaal op de markt – en eigenlijk het meest voorkomende metaal op aarde – is aluminium. ‘Het zal aluminium zijn, dacht ik bij mezelf’, zegt Sadoway.
Het goedkoopste van alle niet-metalen is zwavel, dus dat werd het tweede electrode-materiaal. Het gesmolten zout kwam als derde geschikt ingrediënt uit het onderzoek.
Goedkoop en veilig
De drie ingrediënten blijken goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar – aluminium, niet verschillend dan de folie die we kennen uit de supermarkt; zwavel, dat vaak een afvalproduct is van processen zoals aardolieraffinage; en algemeen verkrijgbare zouten. ‘De ingrediënten zijn goedkoop en het ding is veilig’, zegt Sadoway.
In experimenten heeft het team aangetoond dat de batterijcellen honderden cycli kunnen doorstaan met uitzonderlijk hoge laadsnelheden. De verwachte kosten per cel zijn ongeveer een zesde van die van vergelijkbare lithium-ioncellen.
Nieuwe spinoff Avanti heeft alvast een licentie genomen op de technologie. ‘De eerste opdracht van het bedrijf zal een schaalvergroting zijn en het doorstaan van een reeks van stresstests’, zegt Sadoway die zelf ook een aandeel heeft in Avanti.Hij ziet het perfect mogelijk om deze nieuwe batterij met een opslagcapaciteit van enkele tientallen kilowatturen te gebruiken om een enkel huis of een klein tot middelgroot bedrijf van stroom te voorzien. Ook het gebruik ervan in laadinstallaties voor elektrische auto’s behoort volgens hem tot de mogelijkheden.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2831 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
De Ontwikkelaars
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Reportage
-
Nieuws