Zuid-Europa verliest nog meer terrein

Nieuws

Zuid-Europa verliest nog meer terrein

Mario de Queiroz

23 augustus 2004

De betaalbare vluchten naar vakantiebestemmingen in spotgoedkope ontwikkelingslanden gaan ten koste van de de toerisme-industrie in Zuid-Europa. Griekenland, Italië, Portugal en Spanje dreigen dit jaar opnieuw terrein prijs te moeten geven.

Portugal verloor de voorbije drie jaar bijna een half miljoen bezoekers, aldus de Wereldtoerismeorganisatie. Ook dit jaar raakt de zuiderse bestemming niet uit de rode cijfers. Halfweg het hoogseizoen dreigt Portugal 15 procent minder toeristen te lokken, zo stelt het Portugese ministerie van Toerisme. Sinds eind juli bieden de hotels in de populaire Algarve-regio spotprijzen om de trend te keren, maar dat lijkt niet te werken.

De prijzen van verre bestemmingen als Brazilië, Cuba, de Dominikaanse Republiek, Egypte, Kenia, Marokko, Tunesië of Turkije zijn onklopbaar voor de Zuid-Europese landen. Zelfs een Portugees koppel met één kind is tegenwoordig goedkoper af in Brazilë dan in eigen land, de prijs van de vlucht inbegrepen, zegt de directeur van een reisagentschap in Lissabon.

De zon- en zandvakanties aan de Middellandse Kust ondervinden ook concurrentie van Kroatië. Dat heeft met zijn talloze eilanden, zijn heuvelachtige binnenland iets nieuws in de aanbieding. Bovendien is een vakantie aan de Dalmatische kust nog altijd een stuk goedkoper.

Als antwoord proberen de touroperatoren in Spanje en Griekenland een meerwaarde te bieden: kwalitatief alternatief toerisme, met een sterke nadruk op culturele attracties. Maar ook daar liggen weer oosterse kapers op de kust: wat betreft alternatieven voor traditionele cultuursteden als Rome, Firenze, Venetië en Wenen doen Boedapest en Praag het beter dan Madrid en Lissabon. Portugal vindt voorlopig geen antwoord. Het Portugese Instituut voor Buitenlandse Handel (ICEP) pleit voor verregaande prijsverlagingen. In tijden van crisis, is het belangrijk dat we opnieuw keuzes maken. Spanje heeft ons geklopt wat betreft prijs-kwaliteitverhouding. Dat moeten we rechtzetten, zegt Vitor Filipe van ICEP.

De zoektocht naar een minder kostelijke vakantie heeft ook andere oorzaken. In de 12 landen die de euro hanteren, blijft de economische heropleving uit. De overgewaardeerde euro is voor Europese toeristen buiten de eurozone nog steeds duurder dan de dollar. (MM)