Andere strofe, zelfde refrein

Het is een vraag die om de zoveel tijd terugkomt: waarom kan 11.11.11 niet nog een jaar langer campagne voeren? Over handel bijvoorbeeld (de uienactie), waardig werk (werknemers zijn geen gereedschap) of het klimaat (sing for the climate).

  • Christophe Luts Bogdan Vanden Berghe. Christophe Luts

Om het jaar, of om de twee jaar wisselen we inderdaad van thema. In 2011 en 2012 ging het nog over klimaatverandering, dit jaar schakelen we over naar honger. Waarom is er genoeg eten en hebben toch één op acht mensen chronisch honger? Een klassiek thema – we zijn er zoveel jaar geleden zelf voor opgericht – maar wel eentje dat weer helemaal bovenaan de agenda prijkt.

Natuurlijk verdwijnt de grote zichtbaarheid van elk van de thema’s die we aankaarten na de campagne een beetje. Het is elke keer weer even afscheid nemen. Een jaar lang hebben we ons met een hele ploeg en met veel lidorganisaties over een thema gebogen. Hebben we gezocht naar de juiste vertaling, hebben we op politieke deuren gehamerd en de pers opgezocht. Na een jaar, of soms twee jaar, schakelen we over op een nieuw onrecht. We laden ons even op, checken waar het gaspedaal zit en hop, we zijn vertrokken.

Verschillende muziekjes, zelfde refrein

Is daarmee het vorige thema vergeten en begraven? Allerminst. Achter de schermen blijven beleidsmedewerkers bergen werk verzetten en blijven we onze partners in het Zuiden ondersteunen. Met minder zichtbaarheid in eigen land, maar daarom niet minder intensief.

Af en toe zie je nog wel iets van dat werk achter de schermen naar boven komen. Als we de onmenselijke behandeling van werknemers in Qatar aanklagen past dat natuurlijk in de campagne “Waardig werk” van 2008-2009. Als we een dossier over klimaat naar buiten brengen (binnenkort) is dat ter opvolging van vorig jaar. Het werk gaat dus steeds door. Afhankelijk van het thema met andere gespecialiseerde (ngo-)partners, die overigens ook de continuïteit van onze thema’s verzekeren.

Natuurlijk begrijpen we wel dat mensen soms in de war raken van al die verschillende muziekjes. Maar, net als bij een echte song, blijft het refrein van de Noord-Zuidbeweging wel steeds hetzelfde. 11.11.11 vecht tegen onrecht. Kunnen we dat soms harder? Uiteraard. Moet het soms langer? Absoluut. Maar of we nu inzetten op voedsel, klimaat, handel of waardig werk: veel van de oorzaken van het onrecht liggen hier, en daar kunnen onze politici iets aan doen. Als ze maar voldoende druk voelen.

Bogdan Vanden Berghe is algemeen directeur van 11.11.11, de koepel van de Vlaamse Noord-Zuidbeweging.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift