Bloed wegwassen van oneerlijke handel

Boer Remy is stichter van Geitencoöperatief De Levende Aarde in Alken. Dit jaar werd hij genomineerd tot FairTradeAmbassadeur voor de stad Leuven. In deze open brief aan Jean-Pierre Roelands, Directeur Winkelconcepten bij Colruyt, geeft hij zijn ongezouten mening over Cru, een nieuw winkelconcept van de keten waarbij gestreefd wordt naar de hoogste kwaliteit en waar ‘beleving en authenticiteit’ centraal staan.

  • 'Het is nooit de retailer die streeft niet naar de hoogste kwaliteit. Het is de producent, wiens carrière staat of valt op de kwaliteit van zijn product, die hier permanent bekommerd om is.'

Geachte heer Roelands,

Vorige week vernam ik via diverse media van het ontstaan van Colruyt Cru, uw laatste nieuwe winkelconcept. Ook geloof ik in de authenticiteit waarop u wilt inzetten. Zodoende sta ik al dertig jaar met een eigen product op de markt. Door zelf de prijs van de producten te bepalen, heb ik gezorgd dat ik een hele carrière heb kunnen boeren zonder subsidies. Niet meer dan eerlijk ook, omdat ik met mijn boerderij een haalbaar model voor het Zuiden willen neerzetten. Een plek in de wereld waar de overheid desinvesteert in landbouw.

Collega’s met een eigen product op de markt zijn echter niet dik gezaaid. De opgedwongen keuze voor een bepaalde bedrijfsvoering, de capaciteiten om te verkopen, het hele productieproces tot en met het eindproduct in eigen handen durven nemen, … Er komt heus wat kijken bij de korte keten. U wil lokale boeren hier nu mee helpen. Colruyt Cru wil een marktplaats voor lokale, verse producten worden. En met de boer als partner, niet als leverancier. In De Standaard van woensdag 1 oktober laat u optekenen dat u de mensen wil tonen om met eenvoud gelukkig te zijn door authentieke producten in een beperkt assortiment met een hogere prijs aan te bieden. Dat verontwaardigt me wel wat.

Iedereen in de keten voelt nog dagelijks de effecten van de prijzenoorlog waarin u de teneur heeft gezet

Vooreerst stel ik me vanuit pedagogisch oogpunt ernstige vragen bij een retailer die meent een bepaald soort meesterschap denkt te mogen aannemen door mensen te tonen hoe zij aan bepaalde waarden, zoals geluk, belang kunnen hechten. Is de schizofrenie zo ver doorgedrongen dat u meent de doorsnee consument te moeten verheffen met uw assortiment?

Vervolgens komt uw boodschap van eenvoud ruimschoots te laat. Sinds decennia bent u één van de ingenieurs achter de marketingstrategie van de laagste prijs. Door dertig jaar hierop te focussen, heeft u een grote groep uit de samenleving willens nillens geleerd wat eenvoud is. Andere producenten en de kleinere lokale middenstand werden tot wanhoop, werkloosheid en loondienst gedwongen door de nietsontziende prijzenoorlog van een kleine groep van retailers die goedkopere, minderwaardige en buitenlandse producten lieten primeren op die “authentieke” eigen productie zoals u dit vandaag zo mooi benoemt. Vraag het vandaag aan de Vlaamse varkensboer. Iedereen in de keten voelt nog dagelijks de effecten van de prijzenoorlog waarin u de teneur heeft gezet.

Ter verdediging van de primaire sector wil ik u ook graag nog meegeven dat u teveel pluimen op eigen hoed steekt. Het is nooit de retailer die streeft niet naar de hoogste kwaliteit. Het is de producent, wiens carrière staat of valt op de kwaliteit van zijn product, die er permanent bekommerd om is.

Mij maakt u dus alvast niets wijs. Wat u met dit concept doet heeft niets te maken met kwaliteit. Als dit werkelijk de bekommernis is, waarom er dan een nieuwe winkel voor uitvinden? Zo lang uw andere filialen vrolijk verder doen met rommel verkopen en andere schakels in de keten de verdoemenis in te helpen, maken nieuwe concepten op mij geen enkele indruk.

Toch ben ik verheugd dat het ook tot in uw regionen is doorgedrongen dat er een steeds grotere groep kritische burgers terecht vragen stelt bij de scheve machtsverhoudingen in de voedselketen. Deze mensen zijn echter niet van Cru gediend. Authenticiteit en partnerschap zijn meer dan mooie woorden. Het zijn waarden gestoeld op solidariteit tussen consument en producent.

Of cru gesteld: om het bloed weg te wassen dat sinds dertig jaar van oneerlijke handel aan uw handen kleeft, heeft u meer nodig dan een trendy marktplaats op een vierkantshoeve.

Onlangs schreef Jan Wyckaert, medewerker bij Vredeseilanden, ook een opiniestuk over Cru.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift