‘Niet voor uitbuiting kiezen is geen partijpolitiek’

‘Kiezen voor FairTrade is geen partijpolitieke keuze’

© FairTradeGemeente

Coördinator Bianca De Wolf verwelkomt op de World Fair Trade Day het Kempense Hulshout als tweehonderdste FairTradeGemeente. ‘Het is een menselijke houding als Vlaamse gemeenten en hun inwoners er expliciet voor kiezen om andere mensen niet uit te buiten.’

Vandaag is het feest in Hulshout. Dankzij een geëngageerd gemeentebestuur, een gemotiveerde trekkersgroep en vele betrokken organisaties, handelszaken en inwoners mag de gemeente zich nu FairTradeGemeente noemen. Op deze internationale dag van de eerlijke handel sluit de gemeente aan bij een nog steeds groeiende gemeenschap van gemeentes die zich engageren voor eerlijke handel met oog voor mens én planeet.

Het engagement van Hulshout toont dan ook aan dat het gros van de Vlaamse lokale besturen en hun inwoners na achttien jaar campagne FairTradeGemeente nog steeds keihard gemotiveerd zijn voor eerlijke en duurzame handel wereldwijd. En dat is geen partijpolitieke keuze, zoals sommige lokale bestuurders ons willen doen geloven, maar een menselijke houding waarbij tweehonderd Vlaamse gemeenten en hun inwoners er expliciet voor kiezen om andere mensen niet uit te buiten.

What’s in a name?

Hulshout wordt de tweehonderdste Vlaamse FairTradeGemeente en sluit zich aan bij een community die wereldwijd 2081 FairTradeTowns kent. Er is dan ook veel veranderd sinds Gent en Voeren in 2005 als eerste gemeenten in Vlaanderen de titel in de wacht sleepten.

Er zal de komende jaren nog sterker worden ingezet op het ontwikkelen van duurzame voedselstrategieën waarbij lokale en bioproducten samengaan met fairtradeproducten.

Wat onveranderd is, is dat FairTradeGemeenten zich nog steeds inzetten voor eerlijke en duurzame handel. Ze krijgen de titel ook niet zomaar, maar moeten voldoen aan zes criteria, die worden vastgelegd in de Fair-O-Meter. De criteria peilen naar het engagement van het bestuur, de inzet van de trekkersgroep en de sensibilisering en de medewerking van lokale scholen, winkels, horecazaken, sportclubs, jeugdbewegingen en inwoners aan de campagne.

Elke twee jaar worden gemeenten gevraagd om hun engagement te herbevestigen door de Fair-O-Meter zelf in te vullen. De meeste gemeenten haalden bij de vorige evaluatie in 2020 een topscore, maar enkelen zagen dat hun bestuur wat steken liet vallen. Nog een paar anderen gaven hun titel terug en besloten de Fair-O-Meter niet opnieuw in te vullen.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het mondiale nieuws
Een aantal schepenen en burgervaders pakte hier ook maar al te graag mee uit door te stellen dat fairtradewijn en -koffie niet te drinken zouden zijn en dat de belangen van boeren en producenten van veraf zouden ingaan tegen die van lokale boeren en producenten. Een indicatie dat de FairTradeGemeente campagne niet langer relevant is?

Een nieuwe adem

De uitstekende scores van het gros van de gemeenten op de Fair-O-Meter en het feit dat de teller nu op tweehonderd staat, bewijzen het tegendeel. Wél is er na achttien jaar campagne vernieuwing en verruiming nodig. Vernieuwing, omdat FairTradeGemeente aansluiting mist met een groot deel van de jongeren. Verruiming, omdat duurzame handel niet enkel internationaal, maar ook lokaal relevant is.

Een duurzame en eerlijke manier van leven is ook nodig willen we de klimaatverandering een halt toeroepen.

Zo zal er komende jaren nog sterker worden ingezet op het ontwikkelen van duurzame voedselstrategieën waarbij lokale en bioproducten samengaan met fairtradeproducten. Bovendien zal er in de campagne ook aandacht zijn voor consuminderen en consumanderen. Want de draagkracht van onze planeet en de ontginning van haar natuurlijk grondstoffen zijn gelimiteerd. Een duurzame en eerlijke manier van leven is ook nodig willen we de klimaatverandering een halt toeroepen.

Eerlijke en duurzame handel zit in de lift  

En fairtradeproducten vind je intussen bijna overal, in elke (FairTrade)gemeente en in elke stad. Of je nu kiest voor de wereldwinkel, de gespecialiseerde distributienetwerken of de supermarkt: overal kom je ze tegen. Een grotere keuze van fairtradeproducten in de winkelrekken is ook heel goed voor de consument.

In Vlaanderen zijn er bijvoorbeeld meer dan negentig variëteiten eerlijke koffie te koop. Voor elk wat wils en er kan duchtig worden gekozen op basis van smaak én budget (want eerlijk hoeft niet noodzakelijk duurder te zijn). Maar ook voor de boeren die de koffiebonen voor onze dagelijkse kop koffie of reep chocolade telen is een groter assortiment fairtradeproducten goed nieuws. Hoe hoger de verkoop van fairtradeproducten, hoe groter de impact op hun leven: ze krijgen een eerlijke prijs voor hun harde werk én hun werk- en leefomstandigheden gaan erop vooruit. Met uiteindelijk een betere toekomst voor zichzelf, hun kinderen en gemeenschap als resultaat.

En niet alleen het groeiende assortiment toont aan dat fair trade in de lift zit, ook tal van (overheids)bedrijven doen meer inspanningen om duurzamer te werken door bijvoorbeeld via duurzame aanbestedingen te kiezen voor fairtradeproducten als koffie en wijn. Zo komt iedereen stilaan tot het besef dat een duurzaamheidsshift nodig is om consumenten én werknemers voor zich te winnen.

Een grotere keuze van fairtradeproducten in de winkelrekken is ook heel goed voor de consument.

Zeker de huidige generatie jongeren is kritisch voor politici en bedrijven die economische groei en winstmarges belangrijker vinden dan sociale rechtvaardigheid en ecologische duurzaamheid. Benieuwd of dit een weerslag zal vinden in de verkiezingsresultaten in 2024?

Eerlijke en duurzame handel blijft gemeenten beroeren

Het is dan ook niet omdat FairTradeGemeente volop gaat voor vernieuwing, verruiming en verjonging, dat de campagne het fair trade gegeven niet langer trouw is. Als we producten als koffie, cacao, thee, bananen maar ook wijn, bloemen, katoen, mineralen voor ICT-toepassingen, enzovoort willen blijven consumeren, moeten de boeren en producenten eerlijke prijzen krijgen, in gezonde omstandigheden werken, hun kinderen naar school kunnen sturen, enzovoort. Daar staat fair trade voor.

En dat is geen partijpolitieke keuze, zoals sommige lokale bestuurders ons willen doen geloven, maar een menselijke houding waarbij Vlaamse gemeenten en hun inwoners er expliciet voor kiezen om andere mensen niet uit te buiten. Daarom een dikke proficiat aan Hulshout en de 199 andere geëngageerde FairTradeGemeenten.

Bianca De Wolf is coördinator FairTradeGemeente. De ngo’s Rikolto, Oxfam België, Fairtrade België en 11.11.11 ondersteunen deze campagne.

Op World Fair Trade Day vinden in heel het land allerlei activiteiten plaats die eerlijke handel in de schijnwerpers zetten.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3184   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift