Vrouwen en meisjes zijn een belangrijk marktsegment

Tabaksindustrie richt pijlen op Aziatische vrouwen

CC Thong Vo / Unsplash

 

De tabaksindustrie zoekt nieuwe markten en richt zijn pijlen op vrouwen en meisjes in Azië. Regeringen moeten zich daartegen te weer stellen, schrijven Wendell Balderas en Mary Assunta van de Southeast Asia Tobacco Control Alliance (Seatca).

Het aantal rokers onder vrouwen in Azië relatief is relatief laag. Maar het cijfer onder opgroeiende meisjes in de Filipijnen, Maleisië en Thailand ligt hoger dan dat bij volwassen vrouwen. Op de Filipijnen is dat 9,1 procent versus 5,8 procent, in Maleisië 2,4 versus 1,4 procent en in Thailand 5,2 versus 1,7 procent.

Inspanningen van overheden om roken tegen te gaan, hebben onvoldoende effect. Dat is geen toeval. De tabaksindustrie zoekt ‘vervangende’ klanten om zijn winst vast te houden en te vergroten. Vrouwen en meisjes zijn een belangrijk marktsegment dat goede marketingkansen biedt.

Smaakjes

De tabaksindustrie richt zich op vrouwen en meisjes met advertenties en nieuwe producten die worden gepresenteerd als sociaal aantrekkelijk en onafhankelijkheid, wereldwijsheid, charme, romantiek en plezier uitstralen.

Met name in lage- en middeninkomenlanden is het aantal rokers onder vrouwen en meisjes hoger dan ooit. De industrie introduceert voor deze doelgroep “innovatieve” producten, zoals sigaretten met een smaakje en sigaretten in lipstickverpakking (bijvoorbeeld Indonesië, Maleisië en Singapore).

‘In lage- en middeninkomenlanden introduceert de tabaksindustrie “innovatieve” producten, zoals sigaretten met een smaakje en sigaretten in lipstickverpakking’

Ook zijn er elegante verpakkingen met extra dunne sigaretten, wat aansluit bij ideeën over roken en afslanken. In Maleisië, Cambodja en Vietnam is de less smoke smell-technologie geïntroduceerd, om sigaretten te promoten die minder rooklucht verspreiden.

Smaakcapsules in sigaretten worden steeds populairder en maken roken aantrekkelijker. Als deze capsulefilters worden samengedrukt, komt extra smaak vrij, zoals menthol.

Verpakkingen van dergelijke sigaretten hebben aantrekkelijke kleuren die verwijzen naar de smaak, zoals aardbei, sinaasappel of appel. Ook wekken deze verpakkingen ten onrechte de indruk dat het gaan om milde sigaretten of producten met minder teer.

Longziekten

De industrie probeert de aandacht af te leiden van de schade die roken veroorzaakt, onder meer met pr-acties over werkgelegenheid en gendergelijkheid. Zo pochte Philip Morris voor Internationale Vrouwendag met een certificering voor gelijke betaling. Tabaksfabrikanten scoren geregeld het obscure label ‘topwerkgever’, terwijl ze tegelijkertijd de strijd tegen roken ondermijnen.

Volgens de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC) is “het risico dat een vrouw sterft door roken meer dan verdrievoudigd en nu gelijk aan dat van mannen.” Dat betekent dat vrouwen ook een hoger risico lopen op hartaanvallen, beroertes, longkanker, emfyseem en ernstige chronische ziekten zoals diabetes.

De tabaksindustrie laat sterk van zich horen als het gaat om nieuwe, zogenaamd “minder schadelijke” producten, zoals verhitte tabak. Tegelijkertijd verkopen ze reguliere sigaretten, die nog steeds het belangrijkste product zijn voor hun winst.

Standaardisering

De huidige sessie van de Commissie voor de Status van Vrouwen (CSW) op het VN-hoofdkantoor in New York (11 tot 22 maart), gaat over de positie van vrouwen en hun vitale rol in het bereiken van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s).

‘Standaardisering maakt tabaksproducten minder aantrekkelijk en verkleint ook de kans tot misleiding van consumenten’

Het wordt tijd ook de tabaksepidemie onder vrouwen aan te kaarten, vooral onder vrouwen in lage- en middeninkomenlanden. Regeringen hebben hier een taak, namelijk het voorkomen van ziekten gerelateerd aan tabaksgebruik. De Raamwerkconventie voor Tabakscontrole (FCTC) van de Wereldgezondheidsorganisatie wordt expliciet gezien als middel om het gezondheidsdoel uit de SDG’s te bereiken.

Om deze epidemie aan te pakken, kunnen regeringen onder meer advertenties voor tabak verbieden en de verpakkingen standaardiseren: geen logo’s, plaatjes en een saaie, bruine kleur.

Dergelijke wetgeving over verpakkingen moet in Thailand in september van dit jaar van kracht worden, en Singapore nam een soortgelijk besluit. Standaardisering maakt tabaksproducten minder aantrekkelijk en verkleint ook de kans tot misleiding van consumenten als het gaat om de schadelijke effecten van tabak.

Even belangrijk zijn de andere acties uit het FCTC, zoals het verhogen van de belasting op tabak en het rookvrij maken van publieke ruimtes.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift