Cirkle brengt groenten aan huis en neemt uw afval mee

Cirkle levert biologische voeding aan huis en neemt in ruil recycleerbare spullen van u over. Zo rijden er nooit lege bestelwagens rond. 

  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns
  • © Wouter Torbeyns © Wouter Torbeyns

In Kraainem, op de grens tussen Vlaanderen en de hoofdstad, is het bedrijf gevestigd in de kelders van een woonhuis. Bestelwagens volgeladen met verse groenten, fruit en recycleerbare materialen rijden er af en aan. In de ene ruimte worden kroonkurken, lege flessen, oud speelgoed en kleren netjes gesorteerd. In de andere liggen appels, peren, wortelen en bloemkool klaar voor vertrek. Zaakvoerder Ben begroet me met een stevig Brits accent. Hi Wouter, how are you?

Wouter Torbeyns

 

Inspiratie uit Japan

Vijftien jaar geleden stak hij het kanaal over om in ons land voor Toyota te komen werken. Na een korte tijd voor dezelfde werkgever in Japan gewerkt te hebben, kwam Ben vol inspiratie terug.

Een leveringsdienst waarbij de bestelwagens nooit leeg zijn en de capaciteit ten volle benut wordt

‘De Japanners gaan bijzonder efficiënt om met hun afval. Niet enkel met verpakkingen of voedsel maar ook met tijd. Toen ik terugkwam, wilde ik zelf een bedrijf oprichten. Een leveringsdienst waarbij de bestelwagens nooit leeg zijn en de capaciteit ten volle benut wordt.’

Na een MBA-opleiding (Master of Business Administration) begon Ben in 2009 met zijn eigen website en wagen de eerste leveringen rond te brengen. De eerste klanten vooral expats, maar door mond aan mond reclame breidde het publiek snel uit. De echte doorbraak kwam er toen het bedrijf drie jaar geleden geld kreeg van duurzame beleggers. Met de centen kocht hij nieuw materiaal en stelde mensen te werk.

Met goed zeshonderd actieve klanten en driehonderdvijftig leveringen per week is het bedrijf nu in volle bloei.

Wouter Torbeyns

 

Wouter Torbeyns

 

Hoe werkt het?

Via de website kunnen klanten doorgeven wat ze wel en niet willen ontvangen. Bestellingen worden na elektronische overschrijving meteen verwerkt en de producten worden in herbruikbare dozen thuis geleverd. Wanneer de dozen leeg zijn, mogen ze opnieuw gevuld worden met allerhande herbruikbaar materiaal. Bij de volgende levering neemt Cirkle de afgedankte artikelen mee en sorteert het in haar depot in Kraainem.

Cikle bewijst dat met een circulaire economie bedrijfswaarden en sociale waarden hand in hand kunnen gaan.

Herbruikbare producten zoals kleding, boeken of speelgoed worden aan Oxfam en spullenhulp gedoneerd. Zij verkopen de spullen later in hun tweedehandswinkels en met de winst bestrijden ze armoede en onrecht. De opbrengst van de recyclage van kurken, kroonkurken en flesdoppen gaat respectievelijk naar De Vlaspit, Natuurhulpcentrum en Het Belgisch Centrum voor Geleidehonden. Voor het voedsel werkt Cirkle samen met lokale biologische boeren en buurtwinkels. Op die manier bewijst Cirkle dat met een circulaire economie bedrijfswaarden en sociale waarden hand in hand kunnen gaan.

Wouter Torbeyns

 

Meerwaarde

De keuze om het bedrijf in België op te richten was toevallig maar allerminst evident. De strenge reguleringen op transport van voeding en afval maken alles zeer ingewikkeld. Daarnaast is het bedrijf gevestigd op het knooppunt van drie gewesten. Omdat Ben Engelstalig is maken de taalperikelen hem weinig uit en heeft hij klanten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Wouter Torbeyns

 

Langs de andere kant bood ons land veel opportuniteiten. In 2009 was e-commerce in België nog zo goed als onbestaande. Voedselleveringen aan huis waren nog volledig onontgonnen terrein.

‘Met ons recyclageprogramma bieden wij een meerwaarde, daarom blijven mensen bij ons’

Tegenwoordig vinden de Belgen sneller hun weg naar online winkels. Toch vormen grotere buitenlandse bedrijven zoals Hello Fresh nog geen bedreiging voor Cirkle. Ze veranderen de houding van mensen ten aanzien van online winkelen en verbreden zo de markt. Andere spelers zoals supermarkten zijn gebonden aan hun prijzen in de winkel en kunnen daarom moeilijk winst halen uit leveringen, vertelt Ben. ‘Mensen die uiteindelijk bij ons terecht komen, blijven omdat wij met ons recyclageprogramma een meerwaarde bieden.’

Net zoals zijn bedrijf blijven ook de dromen van de zaakvoerder groeien. Dit jaar nog wil hij uitbreiden naar andere steden in het land. Onafhankelijke chauffeurs kunnen dan de producten van verschillende opslagruimtes naar de klanten brengen.

Meer informatie vind je op de website van Cirkle.

Wouter Torbeyns

 

Wouter Torbeyns

 

Wouter Torbeyns

 

Wouter Torbeyns

 

Wouter Torbeyns

 

Wouter Torbeyns

 

Wouter Torbeyns

 

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift