De groeispurt van het Gentse autodeelsysteem Dégage!

Dingen samen gebruiken, is een belangrijk onderdeel van de circulaire economie. Het Gentse autodeelsysteem Dégage! kende het voorbije jaar een sterke groei: negenhonderd mensen gebruiken nu samen zeventig auto’s.

  • © Bart Lasuy ‘Om de twee weken leggen we nu aan vijf kandidaat-autobezitters het systeem uit’, zegt Gerbrand Nootens, een van de sterkhouders van het project © Bart Lasuy
  • © Bart Lasuy © Bart Lasuy
  • © Bart Lasuy Gerbrand Nootens © Bart Lasuy

De Ronde van de Circulaire Economie
MO* maakte een Ronde van de Circulaire Economie. Van de Deceuninckvestigingen in Diksmuide en Gits waar van stokoude PVC-ramen nieuwe PVC-ramen worden gemaakt, over het Gentse autodeelsysteem Dégage! naar de studaxen van de materie aan de KU-Leuven. Van de korte ketens van de Gentse Lousbergmarkt, over Unilin dat afvalhout in vezelplaten omzet tot de Antwerpse kringwinkel die onze gebruikte goederen op allerlei manieren opnieuw tot leven wil wekken.

Gent, achttien jaar geleden: een paar eigenaars van een auto bedenken dat ze op de kosten van hun wagen zouden kunnen besparen indien ze anderen, tegen betaling, met hun wagen zouden laten rijden. Vanuit die eenvoudige basis startte Dégage.

Gerbrand Nootens, een van de sterkhouders van het project, was in 2001 de derde eigenaar die het systeem vervoegde. ‘Het is een flexibel systeem dat aanbieders en vragers toelaat elkaar aan te vullen. Sommige mensen hebben een wagen nodig voor het werk, en dan is hij vaker vrij in het weekend. Anderen zijn in precies het omgekeerde geval. En dat is ook zo aan de vraagzijde.’

Die flexibiliteit nam in de loop der jaren toe naarmate het aantal auto’s steeg. Dégage! draait op vrijwilligheid, maar dat belette niet dat ze een eigen digitaal platform ontwikkelden waar de deelnemers wagens die nog vrij zijn, online kunnen reserveren.

© Bart Lasuy

Gerbrand Nootens

Er werd tevens een specifieke verzekeringspolis afgesloten bij Ethias die de risico’s afdekt vanaf een bepaald bedrag. Schadekosten die onder dat bedrag vallen, worden gedragen met de waarborgen van de leden en de overschotten waarover de vzw beschikt.

De vzw maakte tot voor kort amper publiciteit, maar het voorbije jaar werden flyers en posters verspreid, en verklaarde zich een groep van zes mensen bereid om infosessies te geven. Dat heeft merkwaardige resultaten gehad, want op een jaar tijd steeg het aantal wagens van veertig naar zeventig, en kwamen er in totaal 210 nieuwe leden bij.

‘Om de twee weken leggen we nu aan vijf kandidaat-autobezitters het systeem uit’, aldus Nootens. ‘We vertrekken vanuit het idee dat het niet verstandig is om je auto zomaar voor je deur te laten staan. Bedoeling is natuurlijk wel dat er uiteindelijk in totaal minder wagens in de stad zijn.’

Gevraagd naar een uitleg voor de snelle groei blijft Nootens voorzichtig. ‘We zijn wat beter georganiseerd, en mensen hebben nu de kans om zich meteen, op de avond zelf, al in te schrijven. Vroeger deden we dat uit principe niet: we wilden mensen meer bedenktijd geven, waardoor soms van uitstel afstel kwam. Hoe dan ook geloven we dat er nog veel potentieel is. De voornaamste rem op de groei is eigenlijk de tijd die wij er maar kunnen insteken.’ Onder meer om die reden wordt eraan gedacht om misschien iemand halftijds in dienst te nemen. ‘Toch moeten we daar voorzichtig mee omspringen. Het systeem mag er niet afhankelijk van worden.’

Al bij al is Dégage voor de gebruikers een stuk goedkoper dan Cambio dat met 150 nieuwe wagens werkt. De meeste leden wonen in Gent, al zijn er ook al enkele wagens uit Vinderhoute, Wetteren, Bottelare en zelfs Brussel. Nootens: ‘We zetten die mensen aan om gebruikers van het systeem in hun omgeving te vinden. We willen graag dat deze aanpak zich ook elders lokaal verankert.’

© Bart Lasuy

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2745   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur