© Jago Kosolosky
Commentaar

De genocide in Rwanda staat niet los van onze koloniale geschiedenis

Hoe onaangenaam het ook is, het is tijd om de geschiedenis recht in de ogen te kijken, schrijft MO*hoofdredacteur Jago Kosolosky.
Greenpeace Polska CC BY-ND 2.0
Analyse

Slagen wereldleiders in 2019 voor hun klimaatexamen?

Na de technisch succesvolle maar politiek zwakke klimaattop in Polen volgt in 2019 een belangrijk klimaatexamen voor de wereld. Grote vraag is hoeveel en welke landen hun nationale klimaatplannen zullen opkrikken, en hoe.
U.S. Fish and Wildlife Service CC BY 2.0
Nieuws

Hoop voor berggorilla en vinvis

De berggorilla en de gewone vinvis verbeteren hun score op de rode lijst van bedreigde diersoorten. Het succes toont aan dat internationale samenwerking succesvol kan zijn om dieren te redden, zeggen milieubeschermers.
IFPRI/Guush Berhane Tesfay (CC BY-NC-ND 2.0)
Nieuws

Miljoenen mensen zijn bang hun grond te verliezen

Miljoenen mensen in leven in constante angst hun grond of bezittingen kwijt te raken. Dat blijkt uit onderzoek van het Overseas Development Institute en de Global Land Alliance.
kimi kao CC BY-NC-ND 2.0
Interview

‘Switch naar hernieuwbare energie was lang ethische keuze, nu is het economische evidentie’

Bij de oprichting van het Global Green Growth Institute had niemand gedacht dat hernieuwbare energie olie en steenkool zou vervangen. Frank Rijsberman, algemeen directeur van het GGGI, stelt dat groene groei een economische evidentie is.
UNCEF Ethiopia CC BY-NC-ND 2.0
Nieuws

Armoede en gebrekkige seksuele zorg gaan vaak samen

Armoede is zowel oorzaak als symptoom van andere vormen van ongelijkheid, zoals beperkte mogelijkheden tot gezinsplanning en gebrekkige geboortezorg. Daardoor lopen vrouwen en meisjes een welvarende toekomst mis, zegt het VN-Bevolkingsfonds (UNFPA) in een nieuw rapport.
Nieuws

Wereldwijd tekort van 18 miljoen leraars

Naar aanleiding van de Werelddag van de Leraar (zondag 5 oktober) heeft UNESCO berekend dat er wereldwijd 18 miljoen leraars extra nodig zijn om te zorgen voor universeel basisonderwijs, een van de millenniumdoelstellingen.