© Reortecs
Interview

Vier op de vijf kledingstukken belandt op de afvalberg, maar daar brengt deze ondernemer verandering in

De knopen aan je mantel, de ritsen in je broek: om je afgedragen kleding te recycleren, zitten die stuk voor stuk in de weg. Maar wat als de draad die knopen en ritsen op hun plaats houdt vanzelf zou kunnen verdwijnen?
© Piotr Łapiński
Interview

‘Dit is oorlog’: het internationale netwerk van christelijke fundamentalisten achter het Poolse abortusverbod

Het bijna-totaalverbod op abortus in Polen komt niet uit de lucht vallen. Journaliste Klementyna Suchanow onthult een christelijk netwerk dat Polen uitkoos als lanceerplatform voor hun ‘cultuuroorlog’. Ook Kamerlid Dries Van Langenhove is erop aangesloten. ‘Ze dansen naar de pijpen van Sint-Poetin.’
iDiv
Interview

Het Europese landbouwbeleid: ‘Iedereen is bang voor boze boeren met tractoren in de hoofdstad’

Deze week stemde het Europees Parlement over het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid voor 2023 tot 2027. Het voorstel wordt gepromoot als ‘een forse vergroening’, maar wie tussen de regels leest, ontdekt het omgekeerde. ‘Een drama voor boeren, natuur en klimaat’, noemt onderzoeker Guy Pe’er het.
Reuters
Interview

Behandelt Europa mensen op de vlucht als slaven? ‘Wij verdienen het meeste geld aan gesloten grenzen’

'Moderne slavenhandel’: zo wordt de mensensmokkel vaak omschreven waar vluchtelingen, asielzoekers en irreguliere migranten een beroep op doen. Maar wie dat doet, begrijpt niets van slavernij of van vluchten, zegt onderzoekster Julia O’Connell van de universiteit van Bristol.
Royalty free (CC BY 2.0)
Interview

‘Elk dorp heeft een bibliotheek. Wat is er zo anders aan een gereedschapsbibliotheek?'

Met haar nieuwe “Handboek voor de circulaire economie” reikt freelance journaliste Isabelle Vanhoutte voorbeelden aan van alternatieven voor een economie die enkel op winst en ‘snel kapot’ gericht is. Kunnen we echt van een kleine revolutie spreken?
© Arnout De Moor
Interview

Kalligraffiti heeft de Irakezen een stem gegeven: ‘Zie mij staan. Ik ben hier’

MO* sprak met twee Irakezen in België, die elkaar vonden in de kalligrafie, de ene als meester-kalligraaf, de andere als zijn leerling. Een gesprek over censuur, de kracht van beelden en de hoop van de Iraakse protesten. 
© Filip Kubik
Interview

Presidentskandidate Belarus: ‘Plots zijn we geen schapen meer die Loekasjenko blindelings gehoorzamen’

In een gesprek met MO* praat de Belarussische presidentskandidate Svetlana Tichanovskaja openhartig over haar angsten. Tegelijkertijd is ze vastberaden om haar verzet vol te houden. ‘Dialoog is de enige weg, ondanks de onderdrukking en foltering van vreedzame demonstranten in het hart van Europa.’
Ⓒ Killing Architects
Interview

‘Om onrecht te begrijpen, moet je de plaats van delict kennen’

Architecten en journalisten moeten samenwerken, vindt architecte Alison Killing. Want de plaats wáár iets gebeurt, die is nooit toevallig. Dat leerde ze uit de brand in vluchtelingenkamp Moria op Lesbos, maar ook uit het in kaart brengen van de Chinese heropvoedingskampen voor Oeigoeren.
Interview

‘Een hoogopgeleide Congolees die kritisch was over het kolonialisme, dat maakte de Belgen bang’

Al eind 19de en begin 20ste eeuw maakten niet-Europese hoogopgeleide wetenschappers deel uit van een academische elite. ‘Maar in plaats van passief te genieten van hun elitaire positie, gebruikten ze hun positie om tegen onrechtvaardigheid te strijden. Daarom verdienen zij een standbeeld.’
Jeyaratnam Caniceus / Pixabay
Interview

‘Een mondmasker dragen is zeggen: ik geef om jouw gezondheid’

‘Een mondmasker dragen is zoveel als zeggen dat je begaan bent met de gezondheid van je medemens’, zegt MIT-professor Emma Teng. In april naaide ze gepersonaliseerde mondkapjes voor al haar collega’s. Ze legt uit uit waarom Aziatische culturen minder weerstand voelen bij het dragen van een mondmasker.
© Reuters
Interview

Politiegeweld in Belarus: ‘Ik hoorde het doffe geweld van matrakken op zijn lichaam’

Ze kwamen er al bij al nog “goed” mee weg, de 31-jarige Marylia en haar vrienden. Ze werden “maar” een nachtje geïntimideerd, beledigd en geslagen, terwijl andere Wit-Russische actievoerders nog steeds in de gevangenis zitten en martelingen ondergaan. Een getuigenis.
Courtesy the artist and Harlan Levey Projects.
Interview

Kunstenaar Marcin Dudek: 'De taal waarmee ik mijn bestaan uitdrukte, was groepsgeweld'

De internationaal vermaarde Pools-Brusselse kunstenaar Marcin Dudek groeide in de jaren negentig op in de massahotels in Krakau. Nauwelijks twaalf jaar oud was hij toen hij de taal van voetbalgeweld koos, een thema dat hij nu nog niet kan loslaten in zijn kunst.  

Pagina's