Campagne voor #cleanekleren krijgt steun van Philippe Gilbert

Deze voormiddag in Oudenaarde hebben de wielertoeristen kunnen testen hoe “clean” hun wielerkledij is. De #cleanekleren Campagne wil aantonen dat sporters wél geïnteresseerd zijn in de oorsprong en omstandigheden waarin hun kleren gemaakt werden. Philippe Gilbert, topfavoriet voor de Ronde van Vlaanderen doet alvast mee.

Op de dag dat ongeveer 16.000 wielertoeristen één dag voor de Ronde van Vlaanderen het parcours uittesten, wacht de #cleanekleren Campagne hen op. ‘We verwachten allemaal dat onze topsporters clean zijn. Waarom dan niet hetzelfde verwachten van onze sportkleren en de sportmerken’, zegt Jaklien Broekx, woordvoerdster van Wereldsolidariteit.

De #cleanekleren Campagne is een samenwerkingsverband tussen Wereldsolidariteit, de christelijke vakbond (ACV) en de Schone Kleren Campagne.

‘Voor ons is “cleane” kledij gemaakt in menswaardige omstandigheden,’ zegt Jaklien Broekx. ‘Veel kledij en dus ook sportkledij wordt door mensen gemaakt die voor een hongerloon werken. Die arbeiders bevinden zich daarnaast nog eens in onveilige fabrieken.’

Grote sportmerken zoals Adidas, Nike en Puma laten hun kleren vooral in Cambodja, Bangladesh, China en Indonesië maken. De arbeiders daar werken met interimcontracten waardoor ze constant stress ondervinden. De werkdruk is zo hoog dat ze vaak werkweken kloppen van 70 uur voor een loon van ongeveer 180 euro per maand. De arbeiders die durven op te komen voor hun rechten worden regelmatig het slachtoffer van discriminatie en geweld.

Rank A Brand, een Nederlandse organisatie die merken beoordeelt op hun acties, geeft Puma een C score. Adidas en Nike doen het beiden slechter en krijgen maar een D. Het Nederlandse bedrijf is strenger dan de #cleanekleren Campagne omdat het ook de impact op het milieu en dieren analyseert en nog eens de duurzaamheid van het product onderzoekt.

Sportmerken zijn boosdoeners

Volgens Wereldsolidariteit zijn de erbarmelijke omstandigheden waarin de arbeiders werken de schuld van de sportmerken zelf. Ze oefenen te veel druk uit op de producenten om sneller en goedkoper te werken.

Minder dan één procent van de aankoopprijs van een T-shirt wordt uitgegeven aan loon voor de arbeiders. Al de rest gaat naar reclame en sponsoring.

‘De sportindustrie heeft ons letterlijk geantwoord: ”Sporters en sportclubs zijn hier niet in geïnteresseerd.”’

De #cleanekleren Campagne heeft al veel gelobbyd bij bedrijven en vooral Belgische bedrijven om hun kleren in menswaardige omstandigheden te ontwikkelen. ‘De sportindustrie heeft ons letterlijk geantwoord: “Sporters en sportclubs zijn hier niet in geïnteresseerd.” Vandaag willen we aantonen dat zij wél geïnteresseerd zijn,’ zegt Jaklien Broekx.

Belgische sportmerken en leveranciers zoals Bioracer, Jartazi, Patrick en Vermarc laten hun kledij in het buitenland maken, maar zijn vaag over de plek en omstandigheden van productie. ‘Wij vragen in de eerste plaats om duidelijk te communiceren waar en hoe hun kledij gemaakt wordt.’

Bedrijven kunnen zich aanpassen

Zo wordt al duidelijk welke bedrijven wel eerlijk omgaan met hun arbeiders. Het sportkledingbedrijf Vermarc is daar een van. ‘Zij laten de meeste van hun kleren in Italië maken waar de mensen recht hebben op een eerlijk loon en vakbondsvertegenwoordiging.’

De #cleanekleren Campagne heeft gesprekken opgestart met meerdere bedrijven. Ze vragen de bedrijven om zich aan drie voorwaarden te houden: transparantie over de waar en hoe de kleren worden gemaakt, eerlijke lonen en vakbondsvrijheid. ‘De sportmerken die echt werk willen maken van “schone kleren” sluiten zich best aan bij de Fair Wear Foundation,’ zegt Jaklien Broekx.

Belgische merken JBC en Bel&Bo zijn lid van de Fair Wear Foundation (FWF). Hun fabrieken krijgen onafhankelijke controle op de arbeidsomstandigheden.

Zo zijn JBC en Bel&Bo al lid van de Fair Wear Foundation (FWF). Hun fabrieken krijgen onafhankelijke controle op de arbeidsomstandigheden.

Fair Wear Foundation werkt samen met merken, fabrieken, vakbonden, ngo’s en overheden om werkomstandigheden te verbeteren. De vooruitgang van hun partners wordt regelmatig gecontroleerd en herbeoordeeld. Hun werkmethode is door de verschillende productiefases op te splitsen met de focus op de naaifase. Die fase is een van de meest arbeidsintensieve stadia bij het maken van kledij. In de naaifase worden ook de meeste arbeidsproblemen gevonden.

De #cleanekleren Campagne kreeg de steun van Belgisch wielerkampioen Philippe Gilbert. Hij ondertekende als eerste een schoon wielertruitje. Wie de actie wil steunen, kan hier de petitie tekenen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 3306   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift