Ook milieuorganisaties niet te spreken over Uplace bis
De goedkeuring van Uplace door de Vlaamse regering krijgt niet alleen harde kritiek van Unizo en de oppositie. Ook milieuorganisaties als Bond Beter Leefmilieu, BRAL en Greenpeace hebben geen goed woord over voor de beslissing.
Gisterenavond keurde de Vlaamse regering het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor Uplace definitief goed, zij het onder enkele voorwaarden. In een gezamenlijke reactie noemen Bond Beter Leefmilieu, de Brusselse stadsbeweging BRAL en Greenpeace dat besluit “een volledig fout signaal”, net nu de klimaattop in Parijs van start is gegaan.
Uplace verwacht acht miljoen bezoekers per jaar, waarvan het merendeel met de auto zal komen, zeggen de organisaties. Dat komt neer op zo’n 25.000 wagens per dag, op een van de moeilijkste verkeersknopen van het land.
Die enorme verkeersstroom is nefast voor de leefkwaliteit in de regio, zeggen ze. ‘De files op de ring en het sluikverkeer in de omliggende gemeenten zullen nog verder toenemen’, zegt Joost Vandenbroele van BRAL. ‘De nu al slechte luchtkwaliteit in de regio zal verder verslechteren. Vooral het ultrafijn stof en de verzurende stikstofoxiden zijn zorgwekkend voor de volksgezondheid.’
Klimaatverandering
Het steeds toenemend autoverkeer heeft ook een grote impact op de klimaatverandering. ‘Voor de Vlaamse emissies is transport dé problematische sector’, zegt Erik Grietens van Bond Beter Leefmilieu. ‘De goedkeuring van Uplace bis staat haaks op het klimaatbeleid dat we moeten voeren. Nu de klimaattop in Parijs gestart is, is dit een volledig fout signaal van de regering’.
De milieuverenigingen beraden zich verder over nieuwe juridische stappen. Het vorige GRUP werd immers vernietigd door de Raad van State op vraag van BBL, BRAL en Greenpeace, omdat het vooraf aanleggen van een tramlijn niet wettelijk opgelegd werd in het plan.
Volgens de organisatie is dat ook nu niet het geval. De regering liet wel een nieuw onderzoek uitvoeren, waaruit moet blijken dat een tramlijn niet nodig is, en een pendelbus volstaat.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Reportage
-
Nieuws
-
Analyse