© Jan Orbie
Opinie

‘Hulp is altijd een politieke interventie’

Ontwikkelingshulp is fundamenteel politiek, want het verandert altijd machtsverhoudingen, schrijven academici Jan Orbie en Viktor Opsomer in een kritisch opiniestuk. Dat is meer dan elders duidelijk in Palestina.
© Wambi Michael / IPS
Nieuws

Vluchtelingenkinderen in Oeganda krijgen les via de radio

Vluchtelingenkinderen in Oeganda krijgen tijdens de coronacrisis les vanop afstand. Dat concept mag wereldwijd navolging krijgen, vinden de betrokken hulporganisaties.
Commentaar

‘Dit is het ware gelaat van afstandsonderwijs in een ongelijk Vlaanderen’

De roep om scholen te sluiten na de kerstvakantie klinkt opnieuw luider. MO*redacteur Pieter Stockmans: ‘Als we dat doen, laten we dan verzekeren dat alle kinderen die daar nood aan hebben, een buddy krijgen die volledig beschikbaar is. Zodat er geen ongelijkheid kan ontstaan bij thuisonderwijs.’
Michael Foley (CC BY-NC-ND 2.0)
Wereldblog

Opgegroeid in Ruanda-Urundi: ‘We moeten meer doen dan onze excuses aanbieden’

De 72-jarige Herwig Janssens blikt, naar aanleiding van de discussie over het koloniaal verleden van ons land, terug op zijn eigen jeugd in Ruanda-Urundi. Vandaag is dat Rwanda en Burundi, ooit was het Belgisch “trustgebied”. ‘Ik heb geen enkel contact gekend met zwarte leeftijdsgenoten.’
Astronomy & Society Group / Flickr (CC BY 2.0)
Opinie

Investeer nu in onderwijs, wacht niet op de coronafactuur

Regeringen moeten onderwijs prioriteit geven als springplank naar herstel na COVID-19. Afwachten wat de schade is, leidt ertoe dat die onherstelbaar wordt, schrijft Stefania Giannini, plaatsvervangend directeur Onderwijs bij de Unesco.
© Neil thomas / Handicap International
Opinie

Inclusiegericht denken meer dan ooit noodzakelijk in het onderwijs

Wereldwijd hebben ongeveer 250 miljoen kinderen geen toegang tot onderwijs. De coronacrisis heeft een nooit eerder geziene impact op de onderwijssystemen overal in de wereld. Sindsdien gaat meer dan één miljard kinderen niet meer naar school.
©UNICEF/Kanoba
Opinie

Zin in school. Ja toch?

Een school is de plaats waar je je als kind beschermd voelt, waar je terechtkan met je problemen en soms waar je je enige voedzame maaltijd van de dag krijgt. Als scholen sluiten, is die veilige haven voor kwetsbare kinderen niet langer bereikbaar. UNICEF België lanceerde daarom de #ZinInSchool-campagne om het recht op onderwijs voor ieder kin ...
Gie Goris (CC BY-NC 2.0)
Analyse

Maakt Modi van onderwijs een hefboom voor hindoenationalisme?

Eind juli keurde de Indiase regering een grote onderwijshervorming goed. Volgens premier Modi maakt ze India klaar voor de 21ste eeuw, volgens critici dient ze om jongeren en dus de samenleving van morgen een duw richting hindoenationalisme te geven. Lourens Van Haaften en Aditi Athreya analyseren het plan.
Kamal Ratna Tuladhar / Wikimedia (CC BY-SA 3.0)
Nieuws

Digitale onderwijskloof slaat hard toe in Nepal

Het Nepalese onderwijssysteem was al in crisis voor de COVID-19-pandemie. Maar nu de scholen al vier maanden gesloten zijn, maakt afstandsleren de digitale onderwijskloof steeds zichtbaarder.
Beeld gemaakt tijdens een kunstatelier met Brusselse jongeren in co-creatie met fotografe Raisa Vandamme, ondersteund door MUS-E Belgium
#WijZijnHier

Een vrouw met hoofddoek die studeert, is een vrouw die zich emancipeert

In het hoofddoekendebat wordt vaak de overige maatschappelijke kwetsbare positie van deze vrouwen te vaak vergeten, vindt theaterdocent en -maker Noëmi Degrauwe.
UNICEF Ethiopia (CC BY-NC-ND 2.0)
Nieuws

Scholen gaan weer open, Unicef waarschuwt: ‘Wij vrezen dat de wereldwijde leercrisis alleen maar erger wordt’

Wereldwijd nam het afstandsonderwijs door lockdownmaatregelen aanzienlijk toe. Maar wat als kinderen geen toegang hebben tot internet of elektriciteit?
© UNICEF
Opinie

Van gezondheidscrisis naar onderwijscrisis

De coronapandemie is een noodsituatie voor de volksgezondheid, maar ook veel meer dan dat. Als kinderen niet kunnen blijven leren, kan het een onderwijscrisis worden. 'Het is essentieel om lessen te trekken uit eerdere crisissen, zodat we het recht op onderwijs kunnen garanderen voor alle kinderen te garanderen', dringt UNICEF België aan.

Pagina's