© Plan International
Opinie

‘Toegang tot onderwijs voor meisjes is niet vanzelfsprekend’

Vandaag, 24 januari, is Wereldonderwijsdag. Het ideale moment om aandacht te vragen voor de toegang tot onderwijs voor tienermeisjes, vindt Nolwenn Gontard van Plan International België. ‘We moeten meer doen om de kansen en het onderwijs voor adolescente meisjes te bevorderen.’
Yan Krukau / Pexels (CC0)
#WijZijnHier

Gelukkig is het geen wiskunde, meneer Weyts

‘Boetes voor wie thuis niet genoeg Nederlands spreekt? Wat is het volgende?’, vraagt MO*blogster Nela Deleu zich af. ‘Moet ik binnen een paar jaar betalen als mijn kind het verschil niet weet tussen een scherpe hoek en een loodrechte lijn? Omdat wiskunde ook belangrijk is?’
© Xander Stockmans
Reportage

EU wil af van ‘gesegregeerd onderwijs’ voor Oekraïense kinderen

Nog te veel Oekraïense kinderen gaan niet naar de reguliere scholen in de EU-landen waar ze opgevangen worden. Maar dat kan schadelijke gevolgen hebben. MO* ging kijken in Roemenië. ‘Wat de kinderen hier doen, moet later kunnen meetellen. Want niemand weet hoe lang de oorlog zal duren.’
EU/ECHO/Anouk Delafortrie/Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
Nieuws

Klimaat en conflict houden miljoenen Ethiopische kinderen weg van school

Ethiopië maakt momenteel de ergste droogte mee in veertig jaar tijd, en grote delen van het land worden geteisterd door geweld. Kinderen zijn het grootste slachtoffer. Zij kunnen niet naar school en zien zo hun toekomst in rook opgaan.
Fairphone / Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)
Nieuws

Gratis onderwijs volstaat niet om kinderen uit kobaltmijnen te houden

Meer dan 250 kinderen waren in september afwezig bij de start van het nieuwe schooljaar in Kipushi, in het zuidoosten van de Democratische Republiek Congo. Nu een steunprogramma is afgelopen dat een alternatief bood voor kinderarbeid in de kobaltindustrie zijn ze opnieuw naar de mijnen getrokken. 
Reportage

Dit is de meest vredevolle familie van Somalië

De beste manier om jongeren weg te houden van gewapende milities? Onderwijs, werk en hoop, weten Fartuun Adan en haar dochter Ilwad Elman. Zij timmeren verder aan de vredesdroom van hun overleden echtgenoot/vader met de succesvolle Somalische ngo Elman Peace. ‘Doorgaan was de enige optie.’
Pexels / Consoler Creative257 (CC0)
Analyse

Samenlevingsopbouw in het armste land ter wereld: ‘We moeten ons lot in eigen handen nemen’

De organisatie OAP doet aan opbouwwerk in Burundi, het armste land ter wereld. Uitdagend? Zeker. Onmogelijk? Dat niet. ‘Zelfs in een context van extreme armoede kan je met de juiste aanpak duurzame verbetering realiseren.’
© Konstantinakos Tsanakas
Column

Kritisch wereldburgerschap verwerven kan ook dichter bij huis

Vanwaar de obsessie om zo ver mogelijk van huis een buitenlandse stage of vrijwilligerswerk te doen? MO*columniste Latifah Abdou stelt het nut daarvan in vraag. 'Als interculturele competenties verwerven het doel is, waarom worden die competenties bij studenten met een migratieachtergrond dan niet erkend?'
© David Plas/VUB
Interview

VUB-rector Jan Danckaert: ‘We moeten de harde knip soepeler kunnen toepassen’

Het waren ‘misschien wel de zwartste dagen ooit’ voor de VUB, zo blikt de nieuwe VUB-rector Jan Danckaert terug op deze zomer. De universiteit rouwt nog steeds om haar twee jongste ererectoren. Maar Danckaert kijkt ook vooruit: ‘De impact van het lerarentekort en de harde knip baart me zorgen.’
UNMISS / Amanda Voisard / Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
Nieuws

Een kwart van alle niet-schoolgaande kinderen ter wereld woont in Centraal- of West-Afrika

De landen in Centraal- en West-Afrika tellen nu al 57 miljoen kinderen en jongeren die niet naar school kunnen. Dat is bijna een kwart van het wereldwijde totaal, zo blijkt uit nieuwe cijfers van de Verenigde Naties. Het zijn vooral conflicten en geweld die de kinderen het schoolgaan belemmeren. 
0fjd125gk87/Pixabay
Essay

Waarom we wellicht allemaal aan de verkeerde kant van de digitale toekomst staan

De digitale kloof gaat over véél meer dan internet hebben of met een computer overweg kunnen. ‘We smachten naar de belofte van verlossing, en die verwachten we bij voorkeur van technologie.’ Technologiesocioloog Ben Caudron neemt de digitale breuklijnen in onze maatschappij onder de loep.
Filmbetrachter / Pixabay
Opinie

‘Wordt onderwijs de grote afwezige op de klimaatmarsen?’

Op 23 oktober vindt in Brussel opnieuw een grote klimaatmars plaats. Volgens leerkracht Stefaan Van den Abbeele moet het onderwijs scholen oproepen om massaal deel te nemen. ‘Het is de taak van het onderwijs om de volwassenen van morgen voor te bereiden op de onzekere toekomst.’

Pagina's