CC Gie Goris (CC BY-NC 2.0)
Interview

Topeconoom Jean Drèze: ‘Solidariteit is geen eenrichtingsverkeer’

De Belgisch-Indiase econoom Jean Drèze krijgt de Burgerschapsprijs 2021 van de Stichting P&V. Zijn werk wordt wereldwijd beschouwd als een sleutel om honger en uitsluiting te begrijpen. Een portret van een bevlogen voorvechter van armoedebestrijding.
Piqsels
Opinie

‘Ons onderwijs heeft een andere visie op duurzaamheid nodig’

De klimaattop van Glasgow zit er op en velen blijven vertwijfeld achter. Was het voldoende en blijft het niet bij intenties? Ook in het onderwijs zit die twijfel en heerst angst en onbehagen, schrijft lector Antoon Hanssens. Volgens hem moet het beleid dan ook dringend een krachtig signaal geven. 
© Konstantinakos Tsanakas
Column

Wie de angst in hun ogen ziet, heeft geen tolk nodig om te begrijpen waarom ze gevlucht zijn

Nederlands leren aan anderstaligen uit de hele wereld: hoe begin je daaraan? MO*columnist en leerkracht Patricia Campailla weet dat geduld, herhaling, vertrouwen en respect sleutelwoorden zijn. Maar het allerbelangrijkste? Lesgeven met een open geest en een groot hart voor je cursisten.
© Konstantinakos Tsanakas
Column

Als de drang om te communiceren groter wordt dan de angst om fouten te maken

Fadel komt uit Libië en spreekt drie talen: zijn moedertaal is Berbers maar hij spreekt even vloeiend Arabisch en Engels. Toch ondervind leerkracht Nederlands en MO*columniste Patricia Campailla bij hem een grote weerstand om Nederlands te praten.
pixnio (CC0)
Nieuws

Filmpjes van overvolle klaslokalen tonen slechte staat van Egyptische onderwijs

In Egypte is het sinds kort verboden om filmpjes en foto’s te maken in scholen. Het is een reactie op beelden van overvolle klaslokalen die begin oktober op sociale media werden gedeeld en tot veel kritiek leidden. Een groeiend tekort aan leraren blijkt ook in Egypte een groot probleem.
© Emmy Elleboog / KU Leuven
Opinie

‘Wie een probleem blootlegt wordt zelf het probleem’

Van mensen met sleutelposities in de maatschappij horen we telkens een bepaald narratief waarmee ze erin slagen van slachtoffers daders te maken. Dat schrijft Nozizwe Dube, masterstudente Rechten.
© Brecht Goris
Column

Code rood in de klas: ‘Ik wil geen gratis laptops, ik wil meer mensen’

MO*columniste Bieke Purnelle vindt het verbijsterend hoe slordig we omgaan met de mensen die een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van onze kinderen. 'Zonder gemotiveerd, maatschappelijk geapprecieerd en bekwaam personeel stort ons onderwijs in elkaar als een kaartenhuis.'
Università di Pavia / Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)
De Ontwikkelaars

Diversiteit in het hoger onderwijs: ‘We zouden al zoveel verder moeten staan’

Gelijke onderwijskansen zijn nog lang geen realiteit, weet docente Sociaal Werk Mieke Schrooten. De emancipatiemotor die het hoger onderwijs is, hapert. Nadrukkelijker inzetten op die gelijke onderwijskansen is dan ook essentieel voor het hoger onderwijs van de toekomst.
© Konstantinos Tsanakas
Column

De eerste schooldag moet een magisch moment voor élk kind zijn

MO*columnist en schooldirecteur Sahadi Daria geniet telkens van de magie van de school, waar hij als kind altijd vergeefs van droomde. ‘Het is een gedeelde verantwoordelijkheid van ons allen om ontheemde kinderen te helpen. Het recht op onderwijs moet er voor élk kind zijn.’
Jonathan Billinger / Wikimedia (CC BY-SA 2.0)
Nieuws

Britse topuniversiteit geeft alle studenten les in ‘klimaatgeletterdheid’

De Universiteit van Bath voorziet bij het begin van het nieuwe academiejaar in een training om studenten ‘klimaatgeletterdheid’ bij te brengen. De cursus is deel van het curriculum voor alle vijfduizend studenten die vanaf deze week terug naar de campus trekken.
© mensenvandeweg.be
Opinie

‘De weg is nog lang voordat woonwagenbewoners écht thuis kunnen komen’

De schijnbare evidentie van een domicilieadres verhult het onmiskenbare belang ervan. Rondtrekkende woonwagenbewoners blijven echter op hindernissen stoten. Een flexibeler domicilie- en referentieadresbeleid kan de lokale verankering stimuleren, meent Caritas Vlaanderen.
European Union 2018 / Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
Nieuws

164.000 vluchtelingenkinderen in Bangladesh mogen weer naar school

Meer dan 164.000 Rohingya-kinderen in de vluchtelingenkampen in Cox’s Bazar kunnen vandaag terug naar school. Dat was anderhalf jaar lang niet mogelijk door de pandemie. 

Pagina's