Speciale editie over gender en onderwijs in samenwerking met VVOB vzw

MO*special over gender en onderwijs

Ondanks de vooruitgang die de laatste twee decennia geboekt is, gaan er wereldwijd nog altijd 32 miljoen meisjes niet naar de lagere school. In één derde van de landen in de wereld is er geen gelijkwaardige deelname van meisjes en jongens in het lager onderwijs. In veruit de meeste gevallen zijn het meisjes die ondervertegenwoordigd zijn op de schoolbanken. Bovendien leeft de vrees dat vele meisjes die wel op de schoolbanken zaten, na de schoolsluitingen door COVID-19 niet zullen terugkeren.

Maar ook jongens ondervinden de nadelen van op gendergebaseerde normen en verwachtingen die ingebed zijn in onze samenlevingen. Met name in het middelbaar onderwijs zien we dat jongens slechtere onderwijsresultaten halen en vaker vroegtijdig de schoolbanken verlaten.

Meisjes én jongens krijgen op school te maken met gendergebaseerd geweld, worden geconfronteerd met verschillende verwachtingspatronen en komen in aanraking met genderstereotypen in schoolboeken en andere lesmaterialen.

Inhoudstafel

‘Diversiteit zou de kern van ons onderwijs moeten zijn’
Een gesprek met genderwetenschapsters Els Consuegra (VUB) en Wendelien Vantieghem (UGent).

Wat ben je met goed onderwijs als je rechten op de helling staan?
Tine Danckaers neemt Turkije onder de loep.

‘Talent vind je overal, kansen niet’
Palestijns onderwijsactivist Refat Sabbah over kwalitatief onderwijs voor iedereen.

De erfenis van een pandemie
‘De schooluitval is niet zo groot als gevreesd, maar de voorspelling bleek helaas juist voor de meest gemarginaliseerde meisjes.’

Greenwashing of investering?
Wat te denken van kledingmerken die scholen opzetten voor de kroost van hun textielarbeiders in het Globale Zuiden?

De lange weg naar genderbewust lesgeven
‘Het is een kwestie van ruimte te laten voor verschil.’

‘Ik mag dan wel vastzitten in een kamp, mijn woorden reizen’
Een gesprek met Afghaans activiste en dichteres Parwana Amiri (17) in het Griekse vluchtelingenkamp in Ritsona.

Stad versus platteland
Dat steden het doorgaans beter doen in de statistieken mag de bestaande uitdagingen niet verdoezelen.

Meester begint niet meer
Een column van Bieke Purnelle, MO*-columniste en directeur van het Kenniscentrum voor gender, feminisme en gelijke kansen RoSa vzw: ‘In het kleuter- en lager onderwijs valt er amper nog een man te vinden. In het secundair onderwijs zijn de heren een bedreigde minderheid.’

Download hier de volledige special over gender en onderwijs.

Word proMO*

Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.

Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.

Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.

Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.

Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief

Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.

Per maand

€4,60

Betaal maandelijks via domiciliëring.

Meest gekozen

Per jaar

€60

Betaal jaarlijks via domiciliëring.

Voor één jaar

€65

Betaal voor één jaar.

Ben je al proMO*

Log dan hier in