3 vragen over 'Israel loves Iran'

Burgerprotest 2.0

In het straatbeeld van Tel Aviv in Israël duiken posters op met slogans als ‘Niet bereid om in uw oorlog te sterven. Hatef, Iraans soldaat’. Terwijl de Iraans-Israëlisch oorlogstaal escaleert, zorgt grafisch ontwerper Ronny Edry ervoor dat Israëlische en Iraanse burgers via Facebook een ander signaal geven.

Wat lag aan de basis van de campagne ‘Israel Loves Iran’?

Ronny Edry: In maart zette ik een foto van mij met mijn dochter op mijn facebookpagina. Het opschrift luidde: “Iraniërs: we zullen nooit jullie land bombarderen. We houden van jullie”. De poster werd onmiddellijk gedeeld, en in minder dan een dag kreeg ik reacties uit Iran. Sindsdien ontwerp ik de posters stuk per stuk voor Israëliërs, Iraniërs en anderen die foto’s opsturen. Als ontwerper vind ik dat het ontwerp sexy moet zijn, alsof je schoenen adverteert. Mensen moeten de poster met elkaar willen delen. We hebben momenteel twee miljoen unieke bezoekers per week op de pagina. Nooit eerder werd er op deze schaal gecommuniceerd tussen de twee landen.

Niet iedereen heeft internet. Een initiatief voor de happy few?

Ronny Edry: Het initiatief komt van een beperkt deel van de bevolking, ja. De jongeren, de progressieven, zij die facebook gebruiken. Daarom verspreiden we sinds enkele weken de nieuwe posters (met als opschrift’Niet bereid om in uw oorlog te sterven’, nvdr.) ook op straat. Een levensgrote foto van een Iraanse soldaat op de zijkant van een bushokje in Tel Aviv: dat is een ijzersterk signaal.

Kan deze campagne ooit de hardnekkige oorlogsretoriek veranderen?

Ronny Edry: Directe kritiek op de overheden zal hun acties niet veranderen, denk ik. Zij spelen het politieke spel door elkaar wederzijds te bedreigen. Wij hebben een ander doel voor ogen: als miljoenen mensen elkaar zulke berichten sturen, dan bouw je vertrouwen op. De meeste Israëli’s zijn bang voor Iran. Die angst proberen we te doorbreken. Meer dan eens toonde Google onze posters bij de eerste resultaten als je ‘Israël Iran’ intikte. Dat brengt een verandering in perceptie teweeg – in hoe mensen nadenken over het conflict.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift