Myanmar is een lappendeken van etnische minderheden en kent een geschiedenis van conflicten. Maar de gewapende strijd die losbarstte sinds de militaire coup van februari 2021 is allesbehalve een burgeroorlog.
In het noordoosten van Cambodja wonen meer dan 20 etnische groepen, elk met een eigen verhaal, aparte gebruiken, godsdiensten en soms een eigen taal. Moeten etnische tradities beschermd worden als cultureel erfgoed of is dit een verloren strijd tegen ‘de vaart der volkeren’?
Ze is al even aan het rijzen, de ster van de Niazi Nizami Brothers. De drie broers van dit qawwali-trio uit het Indiase Delhi willen met hun fenomenale zangtechniek en mystieke klankendichter bij God komen. ‘Wij zijn kunstenaars van het hart.
India zit in een lastige spagaat: enerzijds zet het land grootscheeps in op schone energie, anderzijds blijft het hardnekkig vasthouden aan vervuilende steenkool. Hoe verzoen je de drang tot ontwikkeling met ambities om te verduurzamen?
Georgische activisten verzetten zich al meer dan dertig jaar tegen de bouw van de waterkrachtcentrale Namahwani. Politici en lobbyisten brandmerken hen als Russische spionnen, homofoben en ultranationalisten. Toch blijven ze strijdbaar: ‘Ze zijn bang van ons, daarom voeren ze deze moddercampagnes.’
Voor een nieuwe stedelijke en jongere generatie Kirgiziërs betekende de oorlog in Oekraïne een kantelpunt. Zij stellen nu de historische wortels van Rusland in Kirgizië openlijk in vraag. ‘Alles wordt dekolonisatie.’
Wie het verleden beheerst, bepaalt de toekomst. Dat maakten de hoogoplopende debatten over de Vlaamse canon en Het Verhaal van Vlaanderen duidelijk. Ook in India woedt de geschiedenisstrijd. Net zoals bij ons gaat die over wie herinnerd of geschrapt wordt.
‘We moeten echt stilstaan bij wie al gestorven is door de klimaatverandering én over hoe we nog meer doden voorkomen’, stelt de 16-jarige Benjamin. Hij doet wat hij kan om de klimaatslachtoffers te herdenken. ‘Het is heel erg dat we het nog niet begrepen hadden van de slachtoffers in andere landen.’
Ze was een van de eersten in India die toekeek op de ethische codes van bedrijven. Na jaren pleiten voor eerlijke arbeidsomstandigheden bij een multinational gelooft psychologe Lakshmi Bhatia nog steeds rotsvast in de kracht van samenwerkingen tussen merken, arbeiders en consumenten.
Een kritische Facebookpost over een kolencentrale in zijn dorp: daarvoor hangt de Bengaalse klimaatactivist Shahnewaz Chowdhury tot tien jaar celstraf boven het hoofd. Meer dan 17.000 Belgische scholieren vragen met een briefschrijfactie van Amnesty International om de aanklacht te laten vallen.
Van designfestivals tot prestigieuze prijzen: vlas van eigen bodem is hot en happening. De sterke, vochtabsorberende vezel vraagt minder water om in linnen om te toveren dan katoen en we kweken het gewoon hier, in Vlaanderen. Maar betekent dat dan automatisch dat linnen duurzaam is?
Radeloze ouders, bombardementen en geïmproviseerde leslokalen: door het oorlogsgeweld kunnen miljoenen kinderen in Myanmar niet naar school. In gebieden waar verzetsgroepen de dienst uitmaken, wordt naarstig gewerkt aan een eigen onderwijssysteem. 'Ik droom voortdurend van een vredig land.'