© Olivier van Beemen
Reportage

Op zoek naar de Ghanese ananasboer van Albert Heijn die ons een ‘lekker gevoel’ moet geven

Volgens Albert Heijn krijg je een ‘lekker gevoel’ van per vliegtuig ingevoerd fruit, in hapklare stukken in plastic verpakking. Met de aankoop draag je bij aan betere leefomstandigheden in Afrika. Is dat zo? En hoe zit het met de duurzaamheid?
© Brecht Goris
Column

Als dat maar goed afloopt…

Heeft de Chinese bevolking een blind vertrouwen in de “dodelijke” efficiëntie van de overheid in coronatijden? Zo lijkt het wel, als je de koopdrift van één miljard Chinezen tijdens de “gouden week” ziet. Als dat maar goed afloopt, hoopt MO*columniste Ching Lin Pang.
© Belga
Analyse

MO* fileert de plannen van ‘de spannendste regering ooit’

Welke plannen heeft de regering-De Croo op sociaal, economisch en ecologisch vlak? De MO*redactie fileerde de plannen van ‘de spannendste regering ooit’ en haalde er de dingen uit die u nog niet elders las. 
© Reuters/Thomas Mukoya
Analyse

In Kenia wordt afval gerecycleerd tot kansen voor jongeren

Als de Keniaanse economie groeit, groeien de afvalbergen in de steden mee. Het coronavirus is ook op dat vlak geen zegen. Het zorgt voor meer wegwerpmateriaal, waardoor de nood aan een duurzaam afvalbeleid steeds groter wordt.
© Xander Stockmans
Reportage

‘Illegaal hout verdwijnt niet vanzelf uit de Oekraïense bossen’

De afgelopen jaren werd meer hout uit Oekraïne uitgevoerd dan er officieel gekapt werd. Dat valt alleen maar te verklaren door illegale houtkap, van hout dat uiteindelijk in ons printpapier, onze kleding en onze IKEA- of andere meubels belandt. MO* ging kijken in de Oekraïense bossen.
Interview

Cathy Macharis: ‘Ons klimaatplan? Elders ontbossen om met een verbrandingsmotor te kunnen blijven rijden’

De omslag naar mobiliteit zonder uitstoot is mogelijk, stelt mobiliteitsprofessor Cathy Macharis. Door te kiezen voor wandelen, fietsen, openbaar vervoer en gedeelde, elektrische wagens. ‘Het beste mobiliteitsbeleid maakt de individuele wagen overbodig.’
© Reuters / Yves Herman
Analyse

Wat heeft de WTO, scheidsrechter van de wereldhandel, vandaag nog te zeggen?

WTO-topman Roberto Azevêdo gaf er deze week de brui aan. Dat had hij eerder al aangekondigd, maar het maakt de Wereldhandelsorganisatie (WTO) er niet minder stuurloos op. De WTO was ooit ’s werelds machtigste organisatie, maar nu is haar toekomst onzeker. Ze zit in het brandpunt van het conflict tussen de Verenigde Staten en China. 
Jörg Farys/Die Projektoren (CC BY 2.0)
Nieuws

‘Vanaf nu tot 31 december duwen we onze planeet in het rood’

Earth Overshoot Day valt in 2020 op 22 augustus. Dat betekent dat we de limieten van de aarde voor dit jaar hebben overschreden. Tegen het einde van 2020 zullen we collectief zo veel hebben verbruikt dat er 1,6 aardes nodig zijn om daaraan te voldoen.
Chris Shervey (CC BY 2.0)
Analyse

Er schort wat aan de katoenteelt en zowat alle grote modemerken blijken daar bij betrokken

‘Katoen is een van de meest intensieve, vernietigende teelten op de wereld. Een T-shirt van 200 gram heeft 2000 liter water nodig.’ En er is meer, stellen ngo’s, want een op de vijf katoenenkledingstukken blijkt gelinkt te zijn aan dwangarbeid.
© Chavez van den Born
Reportage

Zij verduurzaamt de cacaoplantage van verre familie

Als je ontdekt dat je eigen familie lijdt onder de westerse cacaoconsumptie, klinken klimaatverandering en uitbuiting ineens niet meer zo ver weg. Het is het verhaal van de 50-jarige Fatima Spalburg, die nu in Indonesië cacaoboeren helpt overstappen op duurzame teelt.
© Nikki Schuurman
Analyse

100% katoen of niet? Bijna de helft van je kleren liegt

Circulaire economie is een mooi idee. Maar om oud textiel te kunnen recycleren tot nieuwe kleding, zitten de kledinglabels in de weg. Ze vervuilen de grondstof, en geven de consument bovendien in 41 procent van de gevallen foute productinformatie, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Gaan we binnenkort naar een digitale kledingbib, die voor ons bijhoudt ...
Printscreen van Nikes Instagrampagina
Commentaar

Waarom de mode geen BLM-bondgenoot is

Kledingmerken die racisme gebruiken als branding opportunity? 'Niet cool', vinden academici en activisten. Sarah Vandoorne treedt hen bij: 'Nike sprong als eerste op de kar. Nadien volgden een heleboel andere merken die terecht op de vingers worden getikt.'

Pagina's