Alcoholwagen maakt comeback in Brazilië

In de jaren zeventig werden Braziliaanse
autobouwers wereldberoemd met wagens die reden op alcohol uit rietsuiker.
Sinds dit jaar bieden Volkswagen en General Motors voertuigen aan met
totale brandstofflexibiliteit. Ze rijden op benzine, alcohol of een
mengeling van de twee, zodat de consument steeds kan kiezen voor de
goedkoopste oplossing.

De automerken in kwestie mogen dan wel niet Braziliaans zijn, de technologie
is het wel. Voorlopig werden nog maar een honderdtal van de voertuigen
verkocht. Het is nog te vroeg om te zeggen of alle Brazilianen zullen
overschakelen op de nieuwe motoren, dan wel of de wagens met flexibele
brandstofkeuze enkel de plaats zullen innemen van de auto’s die alleen op
rietsuikeralcohol rijden.

De nieuwe technologie laat gebruikers de totale vrijheid in hun
brandstofkeuze, legt Joao Alvarez Filho van Volkswagen Brazilië uit. In de
jaren tachtig waren alcoholmotoren een reusachtig succes omdat de brandstof
goedkoop was en de benzineprijs hoog. In enkele jaren veroverde de
suikerrietmotor een marktaandeel van bijna negentig procent. In 1989 stortte
de verkoop in toen er tekorten ontstonden aan alcohol. Tegelijk overspoelde
Petrobas, het toenmalige staatsoliebedrijf, Brazilië met goedkope benzine
die het in het buitenland niet rendabel verkocht kreeg.

De wagens met flexibele brandstofkeuze komen nu op de markt op een moment
dat de benzineprijs weer is gestegen tot 25 tot 30 dollar per vat, het dubbele
van in 1989. Niet alleen maken ze de autobestuurders minder kwetsbaar voor
prijsschommelingen of tekorten, ze stoten ook minder koolstofdioxide uit,
een broeikasgas dat bijdraagt tot de opwarming van de aarde. Fossiele
brandstoffen vervangen door een hernieuwbare brandstof afkomstig uit
plantaardig materiaal is de goede weg, zo meent ook milieuactivist Eduardo
Quartim van het Ecoar Institute in Sao Paolo. Qua uitstoot van
kankerverwekkende stoffen zijn de verbranding van benzine en alcohol
ongeveer even schadelijk.

De nieuwe alcoholmotoren hebben ook een gunstig effect op de werkgelegenheid
op het Braziliaanse platteland en gaan zo de stadsvlucht tegen. Bovendien
kan Brazilië de technologie gaan exporteren. In China, de Verenigde Staten
en Canada rijden al wagens met de alternatieve brandstof. In de Verenigde
Staten zijn het er twee miljoen, met dat verschil dat de brandstof er altijd
minstens 15 procent benzine moet bevatten. De Braziliaanse motoren rijden
zowel op enkel benzine, enkel alcohol of onverschillig welke mengeling van
beide.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.