Auto-industrie sleept Californië voor de rechter

Twee belangenorganisaties van autofabrikanten hebben de Amerikaanse deelstaat Californië voor de rechter gedaagd. Californië nam een paar maanden geleden een wet aan die autofabrikanten dwingt om binnen tien jaar de uitstoot van koolstofdioxide door personenauto’s met 30 procent te verminderen.







De Alliance of Automobile Manufacturers (AAM) en de Association of International Automobile Manufacturers vertegenwoordigen samen de belangrijkste autobedrijven in de wereld. Ze vinden de richtlijn die Californië heeft ingevoerd onrealistisch. De autoprijzen zouden er met een paar duizend dollar door kunnen oplopen. Bovendien is het een taak van de federale overheid om richtlijnen voor brandstofverbruik op te stellen.

Het autoverkeer in Amerika zorgt volgens het Pew Centre on Global Climate Change voor meer CO2-vervuiling dan welke economie ter wereld ook, met uitzondering van China. De regering van George W. Bush betwist echter dat de opwarming van de aarde mede veroorzaakt wordt door uitlaatgassen en weigert tot nu toe het Kyoto-protocol tegen de uitstoot van broeikasgassen te ratificeren.

Verschillende staten in Amerika voeren echter hun eigen beleid. Californië loopt vanouds voorop loopt als het gaat om milieuwetgeving. De nieuwe wet in die staat geeft de auto-industrie tien jaar de tijd om te zorgen voor 30 procent minder uitstoot bij alle nieuwe auto’s die in Californië verkocht worden. Inwoners van Californië kopen jaarlijks anderhalf miljoen nieuwe wagens. Dat is 10 procent van alle auto’s die elk jaar in Amerika verkocht worden.

Zeven andere Amerikaanse staten, New York, New Jersey, Connecticut, Rhode Island, Massachusetts, Maine en Vermont, hebben inmiddels wetten aangenomen die lijken op die in Californië.

De drie grote autofabrikanten in Detroit – Ford, General Motors en Chrysler – zijn de grote verliezers als het gaat om aanpak van broeikasgassen, zegt Jason Mark van de Union of Concerned Scientists (UCS) uit Massachusetts. Ze hanteren een korte-termijnstrategie. Het Japanse marktaandeel is de afgelopen jaren steeds groter geworden, zegt hij. In deze rechtszaak gaat het in feite om hervorming van de auto-industrie.

Volgens de UCS is de technologie er al om de uitstoot van de schadelijke stoffen bij alle nieuwe auto’s in Californië terug te brengen met 20 procent. In de nabije toekomst zou zelfs een reductie van 40 procent mogelijk zijn.

Woordvoerster Gloria Bergquist van de AAM stelt echter dat de auto-industrie al miljarden uitgeeft aan het ontwikkelen van nieuwe technologie. We hebben meer dan dertig modellen in de verkoop of nog in ontwikkeling, zegt zij. Bovendien zou het langer dan zestien jaar duren voordat kopers van zuinige auto’s met hun lagere brandstofverbruik de hogere aanschafprijs van de auto hebben terugverdiend. Een energiezuinige auto kost tussen 1.000 en 3.000 dollar meer dan een gewone auto.

De federale regering biedt de koper van een hybride auto momenteel nog een belastingvoordeel van 2.000 dollar, maar dat bedrag wordt volgend jaar verlaagd tot 500 dollar. In 2007 wordt de subsidie helemaal afgeschaft.

Op de nieuwe Californische wet is enigszins sceptisch gereageerd door de Japanse autofabrikant Toyota. Die verkocht de afgelopen vijf jaar 100.000 hybride (milieuvriendelijke) auto’s in de Verenigde Staten. Toyota doet mee aan het California Fuel Cell Partnership, een samenwerkingsverband van autofabrikanten, energiebedrijven, benzineleveranciers en overheidsorganen dat zich inzet voor de ontwikkeling van schonere autotechniek.

We staan sympathiek tegenover de doelstellingen van de wet, maar we denken dat die in de praktijk onwerkbaar is, aldus Cindy Knight, woordvoerster van Toyota. Volgens haar neemt het bedrijf de klimaatverandering zeer serieus. Wereldwijd zijn alle Toyota-maatschappijen bezig met het opstellen van een vijfjaren-actieplan. Daarin komen een aantal milieukwesties, zoals de uitstoot van kooldioxide, aan de orde.

Hoewel de Amerikaanse auto-industrie in Bush een bondgenoot heeft, blijkt uit een opiniepeiling die in november vorig jaar werd gehouden dat onder het publiek grote steun bestaat voor schonere autotechnologie. Van de mensen die door de Natural Resources Defence Council ondervraagd werden, gaf 73 procent aan de emissiewet in Californië te steunen.

Aziatische autofabrikanten lopen voorop als het gaat om het ontwikkelen van milieuvriendelijke auto’s. De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai heeft vorige week een taakgroep ingesteld die gaat nadenken over manieren om de Kyoto-doelstellingen systematisch te verwerken in de ontwikkeling van nieuwe technologie.

Toyota werkt aan twee modellen hybride sportwagens – van een type dat erg populair is in Amerika - en heeft beloofd de uitstoot van kooldioxide voor 2010 met 10 procent terug te brengen ten opzichte van het niveau van 1990.

De Japanse bedrijven worden bestuurd door ingenieurs, de Amerikaanse bedrijven door accountants, zegt UCS-activist Mark. De gevolgen daarvan beginnen zich steeds duidelijker af te tekenen. (JS/PD)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.