Ricardo Brey: Geen Buena Vista social club

Ricardo Brey groeide op in het van revolutie en toekomst gistende Havana, Cuba. ‘Dat tekent je natuurlijk’, zegt hij. ‘Ik hecht niet zo veel belang aan plaatsen van geboorte of verblijf, maar als je uit de Derde Wereld komt, dan is het wél belangrijk om daaraan vast te houden. Wij zijn namelijk met veel meer zicht op de wereld opgevoed dan de meeste mensen in België. Het eerste wat me bijvoorbeeld trof op de kunstacademie, waren de werken van de Vlaamse primitieven.’ Brey heeft - samen met zijn vrouw Isabel - zijn eerste liefde gevolgd: sinds 1991 woont hij in Gent. ‘Nu werk ik met de rijkdom van twee landschappen voor mijn ogen: het Cubaanse en het Gentse. De sensibiliteit van Havana combineer ik met de materie die Europa aanreikt.’
We praten uitgebreid over de golf van Cubaanse muziek die de wereld momenteel overspoelt. Brey is blij met de erkenning voor de bejaarde soneros, maar stoort zich aan het ‘culturele imperialisme’ waarmee de stokoude muziek nu gecommercialiseerd wordt. ‘Cuba wordt zo versmald tot een cliché waaraan iedereen moet beantwoorden.’ Hoewel, zelf ondervindt Brey geen last van de hype in wereldmuziekland. ‘Ik wil als Cubaans kunstenaar zo herkenbaar en universeel zijn, dat mensen zich niet afvragen welke nationaliteit de kunstenaar heeft; terwijl ik tegelijk mijn Cubaanse sensibiliteit niet kan of wil verloochenen.’

Een voorbeeld daarvan geeft Brey met zijn bijdrage aan het ‘geloof, hoop en liefde’ project. Je ziet een boom (in een park in Breda) met paraplu’s in diverse stadia van openheid. Het beeld treft in de eerste plaats omwille van zijn grafische kwaliteit, die uitnodigt om een eigen betekenis te geven aan de openplooiende paraplu’s. (Voor de weergave in Wereldwijd kozen we voor de foto in zwart-wit. in zeefdruk wordt de grafiek nog sterker.) ‘Als je een voorwerp als een paraplu omkeert’, vertelt Brey, ‘dan keer je ook de betekenis ervan om. Dan roep je een tegenovergestelde realiteit in het leven. Wat eerst een bescherming was tegen de regen, wordt nu een reservoir dat steeds verder open gaat, zonder dat je er nog iets aan moet doen. Het is een gebaar dat ik opdiepte uit een oude Afrikaanse traditie, maar ik heb niet de behoefte om Afrikaanse motieven op de paraplu’s te schilderen. Dat zou het mysterie en de uitdaging verdringen. Ik vond het een enorm hoopvol gebeuren, toen in de loop van enkele maanden die paraplu’s op hun eigen tempo open gingen: de mens kan verandering realiseren - ook al is het op kleine schaal - door één omkering. Ik geloof ook echt dat het leven zo in elkaar zit.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.