Taliban-DVD's populair op Pakistaanse markten

“Word martelaar. Ga naar het paradijs en stuur de slachtoffers naar de hel”, klinkt het op een van de DVD’s die gretig aftrek vinden op de markten in de Pakistaanse stad Peshawar, vlakbij de Afghaanse grens. De Taliban intensifiëren de propagandaoorlog waarmee ze de steun van gewone moslims willen winnen tegen de VS en hun bondgenoten. DVS’s spelen daarin een belangrijke rol.
Bombardementen van moskeeën en andere heilige plaatsen door Amerikaanse strijdkrachten. Vernederingen van moslims. Lijken van mannen, vrouwen en kinderen die door de Amerikanen gedood werden in Afghanistan. Maar ook een oudere man die oproept martelaar te worden, met op de achtergrond een ontploffing en ledematen die verspreid op de grond liggen. Daarna volgt een nieuwsbulletin met de mededeling dat dertien Amerikaanse soldaten gedood werden tijdens de aanslag.

Op de markt van Karkhano in Peshawar worden dagelijks tachtig tot honderd van dit soort DVD’s verkocht. De kopers zijn vooral jongeren. “Ik keek eerst naar Indiase films, maar nu kijk ik naar Jihad-DVD’s omdat het waargebeurde verhalen zijn”, zegt Ishaq Khan (22). Hij vindt het een goed idee van de Taliban om niet alleen op de conventionele manier te strijden.

Een andere DVD zoomt in op de gezichten van twee mannen die met kettingen zijn vastgemaakt aan de achterkant van een rijdend voertuig. Ze worden meegesleept over een ongeasfalteerde weg. Dan zie je hoe hun keel wordt opengesneden, onder geroep van Allah-o-Akbar (God is groot). De camera laat vervolgens een elektriciteitspaal zien waaraan opgeknoopte lichamen hangen, terwijl een mensenmassa toekijkt. Dit is een live opgenomen openbare terechtstelling door de Taliban. Volgens de DVD hebben de slachtoffers de prijs betaald voor het afpersen van de bevolking.

“Deze DVD’s zijn gemaakt als tegengewicht tegen de Amerikaanse propaganda tegen de Taliban, om de sympathie van de mensen te winnen en te zorgen dat niemand afwijkt van het juiste pad”, zegt Jabbar Khan, een verkoper van Taliban-DVD’s op deze markt. “Er zijn mensen die deze DVD’s in pakketten kopen. Van hieruit worden ze verdeeld over Pakistan en Afghanistan”, zegt Haji Khudad Khan, een andere DVD-verkoper.

“De politie heeft duizenden van dit soort DVD’s in beslag genomen en we verbieden de verkoop ervan”, zegt de politiechef van Peshawar, Habibur Rehman. Maar hij voegt eraan toe dat de mensen ze desondanks kopen en bekijken.

“De meeste scènes zijn zo afgrijselijk dat zelfs geharde kijkers ze soms niet kunnen aanzien. Ze tonen hoe de Taliban leden van de Amerikaanse strijdkrachten en hun bondgenoten doden en verwonden”, zegt Mohammad Shafi (20), een student die een tijdje met de Taliban in Afghanistan vocht.

De DVD’s duren elk ongeveer een half uur en zijn in het Urdu, Pashto en Arabisch. “Deze DVS’s zijn het werk van vakmensen. Ze bevatten scènes uit Hollywoodfilms om mensen te verleiden tot kijken”, zegt een verkoper. Hij toont fragmenten uit video’s met labels als ‘Ummat Studio’ and ‘Kandahar Jihad Studio’, hoewel het een mysterie is waar die studio’s zouden moeten liggen.

Andere DVD’s komen van de ‘Islamitische Media Frontstudio’ en het ‘Jundullah CD Centrum’. Ze laten Talibanstrijders zien die opgeleid worden en rekruten die zich aanmelden. Eén DVD toont president Bush die de troepen in Afghanistan toespreekt, maar zo bewerkt dat hij de Amerikaanse interventie in Afghanistan en Irak betreurt. Tussendoor zijn clips gemonteerd van vechtende Talibanstrijders.

“Deze DVD’s geven een duidelijke aanwijzing dat de Taliban en vluchtelingen van al-Qaeda zich aan het hergroeperen zijn. En dat ze de technologie en de expertise hebben om dingen te verwezenlijken”, zegt Ashraf Ali, die onderzoek doet naar de Taliban en verbonden is aan de Universiteit van Peshawar. “DVD’s zijn een ongewoon maar effectief middel dat de Taliban gebruiken om hun strijd tegen de VS te rechtvaardigen. Na het bekijken ervan steunen uiteindelijk zelfs opgeleide en verlichte mensen de Taliban”. (ADR/JS)
Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift