Van 9 tot 18 mei 2009 reisde Bart door Vietnam voor een studiereis van de World Population Foundation
VS-leger wil van gamers soldaten maken
Het Amerikaanse leger heeft bijna anderhalf miljoen euro gepompt in een sponsorovereenkomst met de Global Gaming League, de Amerikaanse organisator van online wedstrijden in allerhande games. Dat schrijft de Amerikaanse krant USA Today. Defensie hoopt tussen de meer dan 9,2 miljoen gamers toekomstige soldaten te kunnen rekruteren.
Bart Vanacker . 13 april 2007
Het Amerikaanse leger zal een nationale competitie organiseren voor onder meer een gratis te downloaden spel dat het zelf ontwikkelde: America’s Army. De beste spelers treden elke maand tegen elkaar in competitie in een liga van “Elitetroepen”. Winnaars maken kans op computerspelletjes of mogen eens op de gesofisticeerde computers van het leger zelf gevechtssimulaties naspelen. Wie meespeelt, kan zich ook inschrijven op nieuwsbrieven van het Amerikaanse leger.
Defensie hoopt de 17- tot 24-jarigen op de spelletjessite te kunnen aanspreken, een leeftijdsgroep die tachtig procent van de spelers uitmaakt. “Het gebruik van de klassieke media is veranderd. We grijpen de uitdaging vast om de nieuwe media te gebruiken om over het leger te vertellen. Online lijkt ons de beste manier te zijn”, zegt Gary Bishop, de marketingverantwoordelijke van het Amerikaanse leger.
Uit artikels in de weekbladen Time en National Journal bleek het Amerikaanse leger aan de grenzen van zijn mogelijkheden te zitten. Onder druk van de overbelasting heeft het leger zijn morele en fysieke normen voor nieuwe rekruten moeten afzwakken, zo meldt de Journal.
Voor vijftien procent van de nieuwelingen werd in 2006 een “uitzondering” gemaakt, in de helft van de gevallen ging het om mensen die tot de militaire dienst werden toegelaten ondanks het feit dat ze een strafblad hadden. Slechts 82 procent van de rekruten had de middelbare school afgemaakt, terwijl het leger in normale omstandigheden 90 procent als norm hanteert.
Defensie hoopt de 17- tot 24-jarigen op de spelletjessite te kunnen aanspreken, een leeftijdsgroep die tachtig procent van de spelers uitmaakt. “Het gebruik van de klassieke media is veranderd. We grijpen de uitdaging vast om de nieuwe media te gebruiken om over het leger te vertellen. Online lijkt ons de beste manier te zijn”, zegt Gary Bishop, de marketingverantwoordelijke van het Amerikaanse leger.
Uit artikels in de weekbladen Time en National Journal bleek het Amerikaanse leger aan de grenzen van zijn mogelijkheden te zitten. Onder druk van de overbelasting heeft het leger zijn morele en fysieke normen voor nieuwe rekruten moeten afzwakken, zo meldt de Journal.
Voor vijftien procent van de nieuwelingen werd in 2006 een “uitzondering” gemaakt, in de helft van de gevallen ging het om mensen die tot de militaire dienst werden toegelaten ondanks het feit dat ze een strafblad hadden. Slechts 82 procent van de rekruten had de middelbare school afgemaakt, terwijl het leger in normale omstandigheden 90 procent als norm hanteert.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2781 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Wereldblog
-
Nieuws
-
Wedstrijd
-
Nieuws
-
Interview
-
Nieuws