Moesson

De Indische oceaan en de toekomstige wereldmachten
Ik ben geen Kaplan-fan. ‘Aan de grenzen van het Amerikaanse imperium’ (2005) was te embedded, te veel het patriottische verhaal van de stoere jongens en meisjes met het gouden hart die in alle denkbare operettegebieden van de wereld hun militaire macht inzetten voor het welzijn en geluk van de gewone man. Niet met mij.

Zijn jongste boek over het belang van de Indische Oceaan voor de toekomstige wereldmacht heeft wél een bijzonder interessant uitgangspunt en is zeker het lezen waard. In het voorwoord van Moesson citeert Kaplan de Belgische historicus Charles Verlinden, afkomstig uit Sint-Gillis, die in 1987 schreef dat er aan de Indische Oceaan niet minder dan 37 landen liggen, die een derde van de wereldbevolking vertegenwoordigen. De oceaan beslaat ook meer dan tachtig breedtegraden en ruim honderd lengtegraden.

Van de Hoorn van Afrika over het Arabische schiereiland en Iran, over Zuid-Azië tot Zuidoost-Aziatische staten en de noordoostkust van Australië: wie de kaart neemt van het gebied waarover Kaplan schrijft, beseft meteen dat hij een punt heeft. Bovendien onderbouwt hij zijn toekomstvisie met een overtuigend verhaal over de historische samenhang op basis van de langeafstandshandel in de regio. Kaplan combineert geschiedenis moeiteloos met analyse en reisreportage in Oman, Pakistan, India, Bangladesh, Sri Lanka, Myanmar, Zanzibar…

Zijn boek is een voorbeeld van politieke non-fictie, als is zijn geloof in de goede intenties van de Amerikaanse aanwezigheid eerder gebaseerd op geloof dan op feiten.

Moesson. De Indische Oceaan en de toekomstige wereldmachten door Robert D. Kaplan is uitgegeven door Spectrum. 415 blzn. ISBN 978 90 003 0417 2

EXCLUSIEVE KORTING VOOR MO*LEZERS
MO*lezers krijgen een exclusieve korting van € 2,5 bij aankoop van elk gerecenseerd boek in volgende boekhandels: De Groene Waterman (Antwerpen), De Zondvloed (Mechelen & Roeselare), De Reyghere (Brugge) en Malpertuis (Genk). Print deze recensie af en geef de print af  bij aankoop van het boek. e korting  is 2 maanden geldig na publicatie van deze recensie (zie datum bovenaan).

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3100   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift