Tevredenheid is de grootste vijand van economische groei

De grootste misdaad tegen de mensheid ooit

Travis Wise (CC BY 2.0)

Krijg je de vraag: wat is de grootste misdaad ooit tegen de mensheid? Dan denk je wellicht meteen aan volkerenmoorden, slavernij, uitbuiting… En je hebt gelijk. Maar er is één grote criminele daad waar wij ons als zogezegd ontwikkelde westerlingen nog steeds schuldig aan maken: het professioneel ongelukkig maken van de hele bevolking, met als excuus dat het de economie doet draaien.

Ooit was er schaarste en kwam de ijzerhandelaar langs om je te betalen voor oude potten en pannen. Een doorsnee mens kon alle kleren die hij bezat in één valiesje steken. Ieder materieel bezit was ooit van onschatbare waarde, men ging er onmenselijk zorgvuldig mee om.

Nu smijten we ermee. We doen jobs die we haten om spullen te kopen die we niet nodig hebben. We doen overuren om de garagebox te huren om ons teveel aan spullen in op te bergen. Niet alleen kantoormensen maar zelfs schoolkinderen worden al geconfronteerd met de modeshow van de dag: je draagt toch niet tweemaal hetzelfde?

We doen jobs die we haten om spullen te kopen die we niet nodig hebben.

Al bij al hebben we misschien wel het recht om onszelf en onze eigen maatschappij ziek te maken met deze wantoestanden. Maar het is niet oké dat we dit grotendeels doen ten koste van het milieu en van twee-dollar-per-dag-kindarbeiders.

Terwijl op Black Friday hordes mensen elkaar opzijduwen om een of ander item te kopen dat hen een halve dag hun gevoel van nutteloosheid doet vergeten, worden er duizenden bomen gekapt voor domme wegwerphaarborstels, wordt er olie opgepompt die dorpen en natuurgebieden verwoest en bezwijken er mensen onder de werkdruk en toxische stoffen.

Het hele jaar is een aaneenschakeling van consumentenhoogtepunten, van kerst tot Sinterklaas, gecreëerd door behoeftecreateurs of beter, professionele ongelukkigmakers: de reclame-industrie.

Al mogen we niet iedereen over dezelfde kam scheren. Als de meeste westerlingen eens zouden stilstaan en dankbaar zijn met wat ze hebben, dan zou er een zekere vorm van tevredenheid heersen. Maar tevredenheid is de grootste vijand van economische groei, van onze maatschappij. Alles zou dreigen in duigen te vallen als de bevolking gelukkig wordt.

Laat een diep gelukkig mens zich verleiden tot het kopen van miljoenen afslankmiddelen, botox, nieuwe foodhypes, te veel schoenen, parfumflesjes, wekelijkse obsessieve aankopen op Wish.com? Misschien sporadisch. Een gelukkig mens is tevreden met het noodzakelijke en af en toe een kleine attentie.

De reclame-industrie vindt tevredenheid een slecht idee en zet bewust campagnes op om mensen ontevreden te maken. Ze maakt zich schuldig aan het opzettelijk ongelukkig maken van de mensheid, omdat ongelukkigere mensen simpelweg meer kopen. Ken je een grotere misdaad dan dat?

Een gelukkig mens is tevreden met het noodzakelijke en af en toe een kleine attentie.

Dat deze overdreven consumptie ons ongelukkig maakt en ons in een vicieuze cirkel duwt, is al meerdere malen aangetoond. Het is tijd dat er van bovenaf iets gedaan wordt aan auto’s die nu geen 20.000 euro meer kosten maar wel 300 per maand, aan het in stand houden van de import van goedkope brol uit Azië om het een jaar later als vuilnis terug te sturen, of in België te verbranden.

De tijd van planned obsolescence en wegwerpconsumptiegoederen is passé. We moeten naar een systeem waar producten met Life Long Guarantee aangemoedigd worden, waar er zelfs belastingvermindering op wordt gegeven en waar dit even toegankelijk wordt gemaakt voor minderbedeelden.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift