Vliegen is slecht voor het milieu, maar hoe groot de schade per land precies is, is bijzonder moeilijk te berekenen. Tenzij je er big data bij neemt, dachten Noorse wetenschappers.
Europese lagekostenmaatschappijen als Ryanair en Wizz Air vervuilden in 2023 meer dan ooit. Ze stoten nu aanzienlijk meer uit dan tijdens de piek voor de coronapandemie. Dat blijkt uit cijfers van de groene denktank Transport & Environment.
Een klimaat dat warmer wordt zal ook invloed hebben op de stabiliteit van bergen, concludeert een internationaal team van onderzoekers. Zij keken naar het verleden om te kunnen inschatten wat de gevaren van loskomende stenen zijn voor bergsporters, wegen en spoorwegen.
Meer dan 75 organisaties hebben een open brief gepubliceerd aan nationale en Europese beleidsmakers. In de brief roepen ze op om privévliegtuigen te verbieden en om frequent vliegen te belasten.
Cruisemaatschappijen investeren steeds vaker in schepen op vloeibaar aardgas. Ze profileren die move als een ‘klimaatvriendelijke’ actie. Maar onderzoek toont aan dat dit niet de hele waarheid is, stelt de ngo Opportunity Green. Die dient klacht in wegens "greenwashing".
Reizen met de trein is in Europa gemiddeld twee keer duurder dan vliegen, blijkt uit onderzoek door Greenpeace. Op sommige routes en bij last-minute boekingen kan het prijsverschil nog veel groter zijn, en dat heeft veel met het beleid te maken.
De Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swiss International en haar moederbedrijf Lufthansa Group hebben een akkoord gesloten met Synhelion. Dat bedrijf ontwikkelt kerosine op basis van zonnekracht. Wordt duurzame luchtvaart binnenkort dan toch mogelijk?
Het wereldwijde toerisme kende in 2021 een beperkte groei: het aantal internationale toeristen ging van 400 naar 415 miljoen. Dat cijfer ligt 72% onder de records van 2019, vóór de coronapandemie. Dit blijkt uit een rapport van de VN-Wereldorganisatie voor Toerisme.
De verliezen in de toeristische sector als gevolg van de COVID-19-pandemie kunnen dit jaar oplopen tot meer dan 3000 miljard dollar. Ontwikkelingslanden worden extra hard getroffen, zeggen de Verenigde Naties.
De Europese Unie heeft vier luchtvaartmaatschappijen toegevoegd aan haar zwarte lijst. Het gaat om bedrijven die niet voldoen aan de internationale veiligheidscriteria voor de luchtvaart.