200.000 mannen steunen gendercampagne HeForShe

Nieuws

200.000 mannen steunen gendercampagne HeForShe

200.000 mannen steunen gendercampagne HeForShe
200.000 mannen steunen gendercampagne HeForShe

Josh Butler (IPS)

18 februari 2015

De campagne HeForShe, vijf maanden geleden met veel bombarie op sociale media afgeblazen door VN-Vrouwen, werpt de eerste vruchten af. Meer dan tweehonderdduizend mannen hebben inmiddels hun steun betuigd aan de campagne voor vrouwenrechten.

Miljoenen dollars werden gedoneerd.

De campagne moet mannen werven die zich willen inzetten voor vrouwenrechten. De Britse actrice Emma Watson, bekend van de Harry Potter-films, gaf in september vorig jaar het startschot met een gepassioneerde speech bij de Verenigde Naties in New York. Haar opmerkingen gingen viral op de sociale media.

‘Het vechten voor vrouwenrechten wordt vaak gezien als synoniem voor mannenhaat. Als ik van één ding overtuigd ben, is het dat dat moet stoppen’, zei Watson bij de VN. ‘Het wordt tijd dat we gender zien als een spectrum en niet als twee tegengestelde idealen… Hoe kunnen we iets veranderen in de wereld, als slechts de helft van de wereldbevolking uitgenodigd is of zich welkom voelt deel te nemen aan het gesprek?’

HeForShe vraagt mannen om zich in te zetten voor vrouwenrechten en gendergelijkheid en tegen discriminatie waar vrouwen wereldwijd mee te maken hebben. Het doel is gendergelijkheid te bereiken in 2030.

Volgens VN-Vrouwen hebben in de eerste maanden van de campagne meer dan tweehonderdduizend mannen hun steun betuigd aan de beweging. Ook werden miljoenen dollars gedoneerd. Via een nieuw programma, Impact 10x10x10, worden regeringen, universiteiten en bedrijven bij de campagne betrokken als partners. Het programma werd recentelijk gelanceerd tijdens het Wereld Economisch Forum in Davos.

UN Women (CC BY-NC-ND 2.0)

VN-secretaris-generaal Ban Ki-Moon met ambassadrice Emma Watson.

UN Women (CC BY-NC-ND 2.0)

Geen wondermiddel

‘De vrouwenbeweging begrijpt dat we ook mannen en jongens moeten betrekken bij de oplossing.’

Elizabeth Nyamayaro, adviseur bij VN-Vrouwen en hoofd van de campagne HeForShe, zegt dat het tijd werd voor een andere benadering. ‘Dit is niet iets wat vrouwen alleen moeten oplossen. Mannen moeten deze strijd ook erkennen als hun strijd.’

HeForShe lijkt na vijf maanden een van de meest geslaagde gendercampagnes ooit, maar vrouwengroepen zijn verdeeld over de doelen, ideologie en waarde van de beweging. Liesl Gerntholtz, directeur Vrouwenrechten bij Human Rights Watch (HRW), zegt dat ze zich zorgen maakt dat mannen, ironisch genoeg, in deze campagne meer gewaardeerd worden dan vrouwen.

‘Het punt is dat de stem van vrouwen op deze manier vrij eenvoudig overstemd wordt. Als je de nadruk op mannen legt, loopt je het risico dat vrouwen opnieuw onzichtbaar worden’, zegt Gerntholtz. ‘Het is belangrijk dat vrouwen een centrale rol blijven spelen in deze campagnes.’

Terry O’Neill, voorzitter van de National Organisation for Women, noemt HeForShe een goed startpunt, maar geen wondermiddel voor gendergelijkheid. ‘De campagne mist de aandacht voor alle aspecten van gelijkheid die van belang zijn. Ze zegt eenvoudig dat feminisme goed is voor mannen en vrouwen en dat klopt. Hoewel het er op dit moment nog niet erg op lijkt, geloof ik dat gelijkheid voor vrouwen er zeker zal komen.’

Gerntholtz is sceptisch over het breed geformuleerde doel van HeForShe, namelijk gendergelijkheid in 2030. ‘Hoe meet je dat? Gaat het om toegang tot onderwijs, participatie op bestuurlijk niveau en in het bedrijfsleven of om vermindering van het aantal vrouwen dat met geweld te maken heeft? De moeilijkheid is dat dit doel erg vaag geformuleerd is.’

Gerntholtz zegt de doelen van de campagne in het algemeen wel te steunen. ‘De vrouwenbeweging begrijpt dat we ook mannen en jongens moeten betrekken bij de oplossing. We moeten ze niet alleen zien als daders van geweld, maar ze betrekken bij het bestrijden van dat geweld. Dat Emma Watson zich hiervoor inzet, helpt mee om feminisme te populariseren en acceptabel te maken voor jonge mannen. Het is belangrijk dat zij de jonge generatie bereikt, die hopelijk straks de leiding zal nemen.’