Voldoende kracht

Wie Helen Oyeyemi nog niet kent, moet dringend opletten. Ze werd in 1984 geboren in Nigeria, woont sinds 1988 in Londen en publiceerde al twee schitterende romans. “Het andere huis” is een complexe vertelling, maar daarom leest u toch boeken in plaats van tv-programma’s te verslinden?
Maja Carmen Carrera is een zwart Cubaans meisje in Londen, dochter van een intellectuele vader die Cuba om politieke redenen ontvluchtte en een emotionele moeder die haar Cubaanse yoruba-spirituateit meenam en haar santeria-altaar hoger acht dan haar huwelijk. Elk heeft zijn eigen strategie om zijn zwart-zijn te beheersen. Tegelijk is Het andere huis het verhaal van de santeriagoden zelf die in het ergenshuis wonen, een huis met een kelder die twee deuren heeft: een die uitgeeft op het dissonante geluid van Londen, een andere die uitgeeft op de zonnige dagen van Lagos.
Oyeyemi ontwikkelt in haar jonge maar gedragen literatuur een eigenzinnige kijk op identiteit en verplaatsing. Zij vindt zichzelf geen Nigeriaanse schrijfster, en door een Cubaanse als hoofdpersonage te nemen, lijkt ze meer afstand van haar eigen verhaal te willen nemen. Toch duikt het voorouderlijke Nigeria via de santeria onweerstaanbaar op. Amy Eleni, de Cypriotische hartsvriendin van Maja, zegt op blz. 101: ‘Weet je, het is prima als je over je land van herkomst wilt praten, als jeer serieus over wilt praten. Maar je hoeft niet te doen alsof je van dat land houdt. Mensen moeten ophouden liefde voor een land waar ze niet wonen te gebruiken als excuus voor hun onmacht erover te zwijgen.’
Het andere huis is ook een feest voor wie van gebalde, poëtische taal houdt die veel meer oproept dan gemiddeld proza doet, zonder dat ze overdreven gezocht of overspannen mystiek aandoet. Tegelijk ademt het boek het besef uit dat zelfs rijke en trefzekere taal zelden zegt wat ze bedoelt, dat taal opgesloten zit in overgeleverde betekenissen terwijl de echte ervaringen vaak geen worden vinden om in te huizen. Geen enkel woord heeft genoeg kracht om je te doen begrijpen dat je echt leeft,schrijft Oyeyemi op blz. 185. ‘Zaken die wel echt “blijf” zeggen, zijn een orisha, een heerlijke avond, een vermeende jongen, een tuinlied dat niets betekende. Zij bezitten bijna voldoende kracht.’
Oyeyemi’s boeken zijn orishas en ze zijn vertaald. Waar wacht u op?
Het andere huis door Helen Oyeyemi is uitgegeven door De Bezige Bij. 255 blzn. ISBN 978-90-2342-292-1

2798