Meest beangstigende commercial van 2014

Hoe creëren we de stad op maat van de mens? Hoe maken we de stad aangenaam om in te wonen? Maar ook hoe maak je de stad van de toekomst een veilige stad?

Op die laatste vraag moeten we niet ver zoeken naar het antwoord. PinkRoccade, een digitale dienstverlener voor steden en gemeenten in Nederland, kwam vorige maand met hun visie van een echte smart city op de proppen. Kijk even mee.

‘Informatie, de adviseur van de toekomst’. Mij lijkt het eerder ‘Privacy, nostalgie uit het verleden’. Een Zero-samenleving is een samenleving die streeft naar zero-negatieve impact. Zero-privacy is uiteraard geen deel van dat verhaal. Dat leek PinkRoccade zich ook te beseffen toen de kritiek op hun toekomstvisie duidelijk geuit werd.

Eén van de luidste kritieken kwamen van de websites QuoteNet.nl en GeenStijl. Die laatste voorzag hun commentaar met bijhorend filmpje dat duidelijk lieten verstaan wat ze van de hele aanpak vonden.

De ultieme verdediging van PinkRoccade ten slotte luidde als volgt_

Het filmpje op YouTube is inderdaad in onze opdracht geproduceerd als onderdeel van een seminar voor ICT professionals. Als je het filmpje buiten deze context beoordeeld is het makkelijk om dit te ridiculiseren zoals Geenstijl het doet.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift