MO*columnist Geert Van Istendael blikt terug op het afgelopen jaar. Een rotjaar, stelt hij, en het ziet er niet naar uit dat het volgend jaar beter wordt. Een overzicht.
Ooit konden we in België rekenen op een goed en uitgebreid openbaar vervoer, schrijft MO*columnist Walter Zinzen. Daar blijft jammer genoeg weinig van over. Het geld blijft, in tegenstelling tot de privatiseringsdrang, uit.
Een tijd geleden was MO*columniste Liesbeth Gijsel in Londen. Het gemak waarmee je er de metro neemt, is jaloersmakend. In België is dat anders. De recepten voor succes zijn bekend, alleen: zolang die bus niet populair is, vallen er met investeringen blijkbaar weinig stemmen te rapen.
Als de schrik je om het hart slaat bij de gedachte dat je één zondag zonder auto moet, dan ben je niet vrij maar extreem afhankelijk, schrijft MO*columniste Bieke Purnelle. De auto als symbool van vrijheid is een gek idee in een land waar de fileberichten even lang duren als het radionieuws.
Het wordt hoog tijd dat de Wetstraat meer interesse toont in de mensen, vindt columniste Bieke Purnelle. ‘Dit is dus hoe voor ons gezorgd wordt: niet.’ Ze stelt voor om de Wetstraat te evacueren en van onze bestuurders minstens een jaar verplichte inburgering te eisen.
Er werd de afgelopen jaren belachelijk veel bespaard op het openbare vervoer. Het kán dan ook niet anders dan slecht gaan, zegt Samira Attilah in haar maandelijkse column. En ondertussen suggereert de Limburgse VLD om van Limburg “een proeftuin te maken voor de liberalisering van het spoor.” Alsof men niet weet hoe dat zal aflopen.
Ik zit met ontwenningsverschijnselen. Zonder kijken schoot ik net nog de baan op. De autoloze zondag zindert duidelijk nog bij me na. Die dag dat de Brusselaar bijt in zijn stad als in een blozende appel. De zon en een stad zonder auto’s, meer heeft een mens niet nodig om een beetje te zweven. De obligate beelden van de fietsers op de Wetstraat zou ...
Over-assertieve fietsers en zelfs bomen met de vinger wijzen in een systeem waarin de auto alles overheerst en vervoersmaatschappijen ondermaats gerund worden, is maar wat lullig, meent MO*-columniste Bieke Purnelle.
Mensen nemen weer vaker de wagen om zich te verplaatsen, zo las Bieke Purnelle een tijdje geleden in de krant. En dat is eigenlijk niet geheel onbegrijpelijk. Andere transportmiddelen worden in de praktijk niet echt aangemoedigd, getuige dit veelzeggende ritverslag op een gewone, doordeweekse werkdag.
Een tikkeltje onverwacht trakteert MO* columnist Geert Van Istendael de Vlaamse regering op applaus. Omdat die van plan is de Vlaming een bouwstop op te leggen.
‘Hoe kan het dat wij accepteren dat wij, belastingbetalers, rechtstreeks files subsidiëren?’, vraagt Warda El-Kaddouri. Al toont ze begrip voor chauffeurs met een bedrijfswagen, voor minister Ben Weyts is ze heel wat minder mals.