Burgeroorlog doet ambitieuze groentemarkt omschakelen naar gestolen auto's

Op de regionale groothandelsmarkt voor levensmiddelen van het Ivoriaanse Bouaké worden tegenwoordig alleen nog gestolen auto’s en andere gebruiksvoorwerpen van onduidelijke herkomst verhandeld. De burgeroorlog heeft de vroegere handelaars weggejaagd, maar plantrekkers doen gouden zaken in de chaos die er nu heerst.


Wie de groothandelsmarkt van Bouaké van vroeger kent, kijkt nu vreemd op: de meeste pakhuizen zijn dicht, maar op de markt en op de weg ernaar toe hebben verkopers auto’s en onderdelen uitgestald, naast meubels en allerhande elektrische apparaten. Er is veel belangstelling, niet alleen van Ivorianen maar ook van kopers uit de buurlanden Mali en Burkina Faso.

Ivoorkust werd in september 2002 in tweeën gereten door een opstand. Intussen is er een bestand, maar het land blijft opgedeeld. Het centraal gelegen Bouaké, de tweede stad van het land, wordt gecontroleerd door de Forces nouvelles (Fn), de voormalige rebellen.

Het lot van de pas in 1998 in gebruik genomen groothandelsmarkt, met zijn 431 pakhuizen ooit de trots van de stad, illustreert het verval dat de burgeroorlog heeft meegebracht. De meeste handelaars in levensmiddelen zijn verdwenen - de tweedeling van het land en de onbereikbaarheid van een groot deel van het hinterland hebben zakendoen zo goed als onmogelijk gemaakt. De nieuwe marktplaats had 14 miljard euro (21,37 miljoen euro) gekost; tweederde van dat bedrag kwam van de Europese Unie. Die was bekoord door de mogelijkheden van Bouaké om uit te groeien tot een distributiecentrum voor Ivoorkust en de hele regio. Maar sommige handelaars gaven er nog voor het uitbreken van de burgeroorlog de brui aan: ze vonden de huurprijzen er overdreven hoog.

Zaken worden er nog altijd gedaan op de markt, maar de verkopers zijn van een twijfelachtiger allooi. Auto’s die in de chaos van de voorbije 12 maanden van eigenaar veranderden, zijn nu de belangrijkste handelswaar geworden - geheel of in onderdelen. Huur of heffingen moeten de verkopers niet betalen - de meeste beheerders van de markt en bestuurders van de stad zijn naar de hoofdstad Abidjan gevlucht. Ook de politiepost is niet meer bemand.

En opeens blijkt dat Bouaké zijn roeping als regionale draaischijf toch weer kan waarmaken: de aantrekkelijke prijzen lokken ook kopers uit de buurlanden. In vergelijking met de markten in Ghana of Togo zijn hier koopjes te doen, stelt Idrissa Diabaté, die in auto-onderdelen handelt op de markt van Bamako in Mali. Volgens hem kost een motor die in Bouaké 100.000 CFA oplevert, op andere plaatsen 300 tot 400.000 CFA. Ook Ivorianen kunnen nu goedkoper aan een auto komen dan voor het uitbreken van de oorlog. De verkopers hebben al lang methoden gevonden om de nieuwe eigenaars ook aan andere inschrijvingsbewijzen te helpen waardoor niemand meer kan achterhalen dat het om gestolen goed gaat.


Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.