Een zomer geleden trokken woedende Turken door de straten van Altindag, een district in de Turkse hoofdstad Ankara. Ramen van huizen en winkels van Syrische vluchtelingen sneuvelden. Want de vluchtelingen zijn niet langer welkom in Turkije. Welke sporen hebben de Altindag-clashes nagelaten?
In zijn nieuwe film “Why we fight?” onderzoekt Alain Platel hoe geweld in uiteenlopende vormen onze levens binnendringt. MO* gaat in gesprek met de gevierde theatermaker en met Midden-Oostenexpert Koert Debeuf. Die schreef in 2018 een boek waarin hij ons waarschuwt voor een dreigende oorlog.
Wordt de burger, élke burger, beter van digitale dienstverlening? Ook mensen in armoede, nieuwkomers, ouderen, anderstaligen en laaggeletterden? De digitale kloof is, zeker na twee jaar coronacrisis, breder dan gedacht.
MO* trok naar een dorpshuis in het Limburgse Haspengouw, de plek waar stadsmens en schrijfster Rachida Lamrabet een dorpsmens werd. Een zomergesprek over de betekenis van een thuisplek, gemis en het goede van de mens.
De toekomst die een stap terug moet zijn. De Auschwitzlijst van de eenentwintigste eeuw. Dwaalgasten in de samenleving. Huilende bomen. Leven, dood, vergankelijkheid. De rode draad doorheen het werk van de Belgische kunstenares Els Dietvorst (°1964)? Het verlangen van de mens en het eerherstel van zijn zoektocht naar de grond der dingen. Dietv ...