© Martin Corlazzoli/Industriemuseum Gent
Reportage

‘De beste natuurlijke vezel die bestaat’: hoe duurzaam is “ons” vlas?

Van designfestivals tot prestigieuze prijzen: vlas van eigen bodem is hot en happening. De sterke, vochtabsorberende vezel vraagt minder water om in linnen om te toveren dan katoen en we kweken het gewoon hier, in Vlaanderen. Maar betekent dat dan automatisch dat linnen duurzaam is? 
Reuters/ Kai Pfaffenbach 
Analyse

Hoe duurzaam zijn de voetbaltruitjes van onze Rode Duivels?

Ook de Rode Duivels gaan mee met hun tijd en de stijgende vraag naar duurzaamheid. Hun WK-truitjes én supporterstruitjes zouden gemaakt zijn van oceaanplastic, zegt producent Adidas. Het klinkt te mooi om waar te zijn, en dat is het ook. 
© Sarah Van Looy
Reportage

Zo kleuren we de kleren van de toekomst

Kunnen micro-organismen zoals algen of pigmenten zoals melanine oplossingen bieden voor het vervuilende proces dat onze kledij van kleur voorziet? ‘Mochten we beter zorgdragen voor wat we al hebben, dan kunnen we scenario’s zoals in sciencefictionfilms misschien wel vermijden.’
Pexels /Oğuzhan Karaca (CC0)
Nieuws

Draagt uw T-shirt bij aan de oorlog in Oekraïne?

Hoewel ze niet meer te verkrijgen zijn in de winkelstraten van Moskou en Sint-Petersburg, gebruiken kledingmerken als Esprit en New Look Russische olie om hun kleding te produceren. Daarmee voeden ze onrechtstreeks de oorlog in Oekraïne, blijkt uit onderzoek.
© Sarah Van Looy
Reportage

Van appelschil tot kleurstof: duurzame ontwerpers willen af van chemisch textiel

Textielverf is een van de meest schadelijke componenten van de kledingindustrie. Duurzame ondernemers blikken terug op het verleden om alternatieven te zoeken voor synthetische kleurstoffen. Zelf kan je aan de slag met voedselresten en onkruid. ‘Achter elke kleur schuilt een verhaal.’
© IPS
Nieuws

Niet alleen onze kleren, ook onze afdankertjes worden duurder

Kledingwinkels bij ons en kledingimporteurs in het Globale Zuiden voelen stilaan de impact van de inflatie. Voor het eerst in decennia zijn kledingstukken duurder in plaats van goedkoper geworden, zowel in onze winkels als op de tweedehandsmarkt.
Joe Penney/ Reuters
Reportage

Afrikaanse waxprints: pijnlijke herinnering aan de kolonisatie of symbool van trots?

Ze zijn overbekend: Dutch Wax, de Afrikaanse stoffen met typische, vaak kleurrijke prints. Maar povere kopies veroveren dezer dagen de markt. Aziatische handelaars worden, na ook westerse ontwerpers, beschuldigd van culturele toe-eigening. MO* ging op zoek naar de véritable African Dutch Wax.
Still van Primer Tribunal Ambiental
Nieuws

Chili start onderzoek naar “fastfashionwoestijn”

De Chileense milieurechtbank onderzoekt de impact van de duizenden ton afgedankte kleding die jaarlijks gedumpt wordt in de Atacamawoestijn. De impact op het ecosysteem is zo groot dat advocaten in de zaak spreken over 'nalatigheid en schuldig verzuim'.
© Fair Wear Foundation
Nieuws

Fashion Revolution: ‘Modemerken zijn nog steeds niet transparant genoeg’

Alle mooie woorden over duurzaamheid ten spijt, zijn nog te weinig kledingmerken open over hun leveranciers. Bepaalde merken, waaronder Jil Sander, Max Mara, Tom Ford en Mexx, scoren zelfs een nul op transparantie. Dat blijkt uit een studie van Fashion Revolution.
© Sarah Vandoorne
Reportage

‘Er is geen enkel excuus om de wereld als stort te gebruiken’

De grootste tweedehandsmarkt ter wereld vind je in Ghana. Daar gaan tonnen tweedehandskledij uit het Westen naartoe. MO* trok naar Kantamanto Market, op zoek naar oorzaken en oplossingen. ‘Kledij die niet goed genoeg is voor jullie, zou wél goed genoeg zou zijn voor ons. Hoe grof is dat eigenlijk?’
© Sarah Van Looy
Interview

‘We waarderen spullen meer dan mensen. Dat is toch absurd?’

Verander de wereld, niet alleen je garderobe. Dat is de boodschap van de Britse journaliste Tansy Hoskins, die een boek schreef over de staat van de schoenenindustrie. Spoiler alert: onze sneakers, pumps en pantoffels zijn nefast voor mens, dier én milieu.
© Dirk Alexander
Analyse

Hangt onze kleerkast straks vol met geleende spullen?

Hebben kledingabonnementen kans op slagen in ons barre retaillandschap? In Nederland lijken deelsystemen te floreren, in eigen land zijn critici hard voor de ondernemersdromen van wie outfits wil verhuren in plaats van verkopen. Maar is die kritiek ook terecht?

Pagina's