Shamima Prodhan / REACH / Flickr (CC BY 2.0)
Analyse

Belgische bedrijven vragen zelf om wetgeving inzake zorgplicht

Zestig Belgische bedrijven vragen de overheid om wetgeving inzake zorgplicht. Grote multinationals gingen hen daarin voor, wetenschappers blijven kritisch. ‘Als een machtige lobby zelf vragende partij is voor wetgeving, dan moet je je de vraag stellen wat zij daarbij te winnen hebben.’
European Union 2020 / Lennart Preiss
Nieuws

Europa keurt nieuw actieplan circulaire economie goed

Het Europees Parlement heeft aanbevelingen aangenomen om een volledig circulaire economie te bereiken tegen 2050. ‘Dat is nodig om deze crisis te boven te komen’, klinkt het. De verduurzaming van de textielindustrie speelt onder meer een belangrijke rol.
Links: Farm Sanctuary (CC BY-NC-ND 2.0) Rechts: CC0
Analyse

Zachte wollen sokken, gemaakt van hard dierenleed

Wie weet waar onze wollen sokken vandaan komen? De zachtste wol komt vaak uit Australië, en schapenboeren snijden er de huid van hun dieren weg of besproeien hen met insecticiden. Een lichtpuntje: consumenten vragen steeds meer naar wol zonder dierenleed.
Pixabay
Nieuws

Telewerkers slechter betaald en minder goed beschermd

Door de coronacrisis werken we met z’n allen steeds meer thuis. Thuiswerk is echter niet zonder gevaar, waarschuwt de Internationale Arbeidsorganisatie. Dat geldt zowel voor telewerkers in Europa als handarbeiders in India of Peru.
© Bego Jeans
Interview

Turkse jeansproducent Bego Demir vecht met eigen label voor eerlijke arbeidsomstandigheden

Bego Demir kreeg een stoflong door zijn werk in een jeansfabriek in Istanboel. Aan diezelfde ziekte zag hij talloze collega’s bezwijken. Nu protesteert Demir tegen ziekmakende processen in de textielsector en richtte hij zelfs een eigen jeansmerk op om bedrijven te tonen hoe het wél moet.
© Reuters / Thomas Mukoya
Boek

Mode voor optimisten en andersglobalisten

Twee modejournalistes tegen wil en dank schreven een boek over de staat van de mode-industrie. De Amerikaanse Dana Thomas bejubelt de verduurzaming van de sector, maar de Britse Tansy Hoskins blijft met beide sneakers op de grond staan. ‘Het is niet alsof we problemen de wereld uit kunnen shoppen.’
© Reortecs
Interview

Vier op de vijf kledingstukken belandt op de afvalberg, maar daar brengt deze ondernemer verandering in

De knopen aan je mantel, de ritsen in je broek: om je afgedragen kleding te recycleren, zitten die stuk voor stuk in de weg. Maar wat als de draad die knopen en ritsen op hun plaats houdt vanzelf zou kunnen verdwijnen?
Reuters/Ivan Alvarado
Reportage

Een jaar na Chili’s oktoberrevolutie: ‘De hele samenleving keert zich tegen de regering’

De coronacrisis mag de protesten in Chili in de kiem gesmoord hebben, het wantrouwen tegen de regering is verre van verdwenen. ‘Actievoeren doet iedereen, elk op zijn manier.’
Unsplash / Andrej Lisakov (public domain)
Analyse

Hoe ook Belgische modemerken de kosten van de coronacrisis op textielarbeiders afschuiven

We consumeren minder door de coronacrisis. Maar daardoor vallen tienduizenden kledingarbeiders in Bangladesh simpelweg zonder werk en zonder inkomen. Nemen Belgische modemerken hun verantwoordelijkheid op, of laten ze de mensen die onze kleren maken zomaar in de kou staan?
Chris Shervey (CC BY 2.0)
Analyse

Er schort wat aan de katoenteelt en zowat alle grote modemerken blijken daar bij betrokken

‘Katoen is een van de meest intensieve, vernietigende teelten op de wereld. Een T-shirt van 200 gram heeft 2000 liter water nodig.’ En er is meer, stellen ngo’s, want een op de vijf katoenenkledingstukken blijkt gelinkt te zijn aan dwangarbeid.
© Nikki Schuurman
Analyse

100% katoen of niet? Bijna de helft van je kleren liegt

Circulaire economie is een mooi idee. Maar om oud textiel te kunnen recycleren tot nieuwe kleding, zitten de kledinglabels in de weg. Ze vervuilen de grondstof, en geven de consument bovendien in 41 procent van de gevallen foute productinformatie, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Gaan we binnenkort naar een digitale kledingbib, die voor ons bijhoudt ...
Printscreen van Nikes Instagrampagina
Commentaar

Waarom de mode geen BLM-bondgenoot is

Kledingmerken die racisme gebruiken als branding opportunity? 'Niet cool', vinden academici en activisten. Sarah Vandoorne treedt hen bij: 'Nike sprong als eerste op de kar. Nadien volgden een heleboel andere merken die terecht op de vingers worden getikt.'

Pagina's