© Pablo Fernandez Alonso
#WijZijnHier

Waar is de solidariteit met vluchtelingen die niet uit Oekraïne komen?

OKAN-leerkracht Lies Gallez is oprecht blij met de solidariteit voor vluchtelingen uit Oekraïne. Maar waar is de solidariteit met andere vluchtelingen? Het contrast is groot. ‘Terwijl het niet zo is dat die andere oorlogen miraculeus gestopt zijn, of dat die minder gruwelijk zijn.’
PxHere (CC0)
#WijZijnHier

Wat wij van analfabeten kunnen leren

OKAN-leerkracht Lies Gallez bewondert de wilskracht en moed van jongeren die in ons land aankomen en nog moeten leren lezen en schrijven of schoolse gewoonten volgen. Hoe moeilijk moet dat niet zijn voor een puberende jongere? ‘Zij leren mij geloven in het verlangen naar een beter leven’.
Pexels (CC0)
#WijZijnHier

Wat kan jij doen voor nieuwkomers? ‘Onverschilligheid kan niemand zich permitteren’

Ze botst er vaak mee op muren, maar sinds OKAN-leerkracht Lies Gallez met haar blogberichten de wereld waarin vluchtelingen en migranten leven dichter bij ons brengt, krijgt ze evengoed regelmatig de vraag van mensen of ze ook iets kunnen doen. En daarop zegt ze volmondig ‘Ja!’.
Kleiton Santos / Pixabay (CC0)
#WijZijnHier

Hoe gaat het? Het mentale welzijn van anderstalige nieuwkomers tijdens de lockdown

OKAN-leerkracht Lies Gallez vraagt zich in deze tweede lockdown af hoe anderstaligen zich staande houden in deze extreme omstandigheden. Tijdens de eerste lockdown zag ze al anderstalige leerlingen, blootgesteld aan stress en angst, in isolement wegkwijnen. Wie springt voor hen in de bres?
Marco Verch  (CC BY 2.0)
#WijZijnHier

Het mondmasker in de onthaalklas voor nieuwkomers

Lies Gallez, leerkracht in een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers, heeft er net de eerste week schoolweek op zitten - mét mondmasker. ‘Door het mondmasker in de klas gaat er iets belangrijk verloren. Want taal is een menselijk gegeven en de sleutel tot verbinding.’
© Lies Gallez
#WijZijnHier

Poëzie in de klas brengt de hele wereld met zich mee

Poëzie in de OKAN-klas dient meer dan het doel om een nieuwe taal te leren. Leerkracht Lies Gallez brengt het doelbewust haar klaslokaal binnen. Niet alleen om de grijze muren op te fleuren, maar ook om zovele kleurrijke verhalen de klas binnen te brengen.
CC0
#WijZijnHier

Als minderjarige naar België gehaald, om dan verstoten te worden door haar moeder

Blogster Lies Gallez tekende het verhaal van Ashia op. Zestien was ze, toen ze naar België kwam. Hoopvol, om herenigd te worden met haar moeder en hier naar school te kunnen gaan. Maar die hoop maakte snel plaats voor onzekerheid, toen bleek dat van moederliefde weinig sprake was.
#WijZijnHier

Leerlingen kunnen vaak niet praten over het geweld van hun verleden. Ze hebben er de taal niet voor

Lies Gallez begint maandag aan haar vierde jaar als lerares in de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN). ‘De enige zekerheid die ik vooraf heb, is dat diversiteit in mijn klas een feit zal zijn. En dat integratie kans op slagen heeft, wanneer we samen werken aan een nieuwe toekomst.'
CC0
#WijZijnHier

‘Mijn uiterlijk zegt niets over wie ik echt ben’

Tien leerlingen zitten in de OKAN-klas van Wereldblogger Lies Gallez. Negen nationaliteiten, vier religies en negen moedertalen brengen ze er elke dag samen. Behalve het onder de knie krijgen van een nieuwe taal, leren ze er ook letterlijk en figuurlijk hun weg vinden in hun nieuwe land. 
CC0
#WijZijnHier

‘Ik was altijd bang om te leven. Hier ben ik eindelijk vrij’

Tien leerlingen zitten er de OKAN-klas van Lies Gallez. Behalve het leren van een nieuwe taal, leren ze letterlijk en figuurlijk hun weg vinden in een nieuw land. Wat helpt hen daarbij, of wat zit hen in de weg? Voelen zij zich er al thuis? Hoe kijken zij naar het land waarin ze nu wonen? En wat houdt hen bezig?
© Lies Gallez
#WijZijnHier

Hoe menselijk is een opsluiting van een achttienjarige weesjongen in 127Bis?

Lies Gallez leerde als leerkracht aan anderstalige nieuwkomers de achttienjarige Malinese vluchteling Omar kennen. Voor zijn uitzetting naar Duitsland door de Dublinprocedure, zat de weesjongen twee maanden vast in het gesloten centrum 127Bis. Lies zocht hem daar op. 
#WijZijnHier

Niemand wil ze hebben: de status van een Dublinvluchteling

Lies Gallez is ongerust. Omar, een negentienjarige Malinese jongen die ze een jaar geleden leerde kennen, verdween enkele weken geleden van de radar. Zijn gsm-nummer is afgesloten. Via Instagram en facebook is hij niet meer te bereiken. In zijn laatste berichten galmde het van de wanhoop en onmacht. 

Pagina's

Met de steun van

 2797  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.