Steve Evans (CC BY-NC 2.0)
Interview

Kersvers directeur Vluchtelingenwerk Vlaanderen: ‘De maatschappelijke vraag is duidelijk: los de opvangcrisis op’

Nog geen maand zit Tine Claus op de stoel van de directeur Vluchtelingenwerk Vlaanderen. Haar eerste grote uitdaging is om beweging te krijgen in de opvangcrisis. Want 'elke dag dat iemand op straat slaapt, is een dag te veel'.
© Moe Zoyari
Reportage

Wie wil Afghaanse vluchtelingen? Turkije al zeker niet

Afghanen die vluchten voor de Taliban botsen in Turkije letterlijk tegen muren: ze kunnen niet verder, ze kunnen niet terug en ze mogen ook niet blijven. Turkije maakt zich schuldig aan “pushbacks” aan de grens met Iran. MO* trok naar Turkije en documenteerde de impasse waarin deze mensen zitten. 
© Sarah Wagemans
Interview

Stilte als mensenrecht: ‘Op een dag wordt zelfs onze rust vermarkt’

In haar recent verschenen boekdebuut “Hoe luidt de stilte?” houdt cultuurjournaliste Virginie Platteau een filosofisch pleidooi voor stilte. Het is een roep om die stilte opnieuw ruimte en plaats in ons leven te geven. Al was het maar in verzet tegen het groeiend aantal decibels in onze oren.
© Fatinha Ramos
Analyse

Wanneer een trauma je vluchtverhaal kapotmaakt

Een vluchteling die in ons land asiel aanvraagt, moet in staat zijn om een goed onderbouwd, doorleefd en logisch vluchtverhaal te vertellen. Maar niet iedereen kan dat. Trauma’s en taboes hakken in op het vertelvermogen van slachtoffers van foltering of mishandeling. En dat kan gevolgen hebben.
© Karim Sahib / AFP
Interview

Qatar na de boycot: speelt het kleine emiraat opnieuw mee in eerste klasse?

Na een boycot van meer dan drie jaar is Qatar helemaal terug. Dat blijkt onder meer uit de centrale rol die de kleine Golfstaat opneemt in Afghanistan. Zit daar een agenda achter? Golfexpert Gerd Nonneman geeft tekst en uitleg.
© Iratxe Alvarez Hernandez
Interview

Rachida Lamrabet: ‘Je welkom voelen is ook een kwestie van zelf je plek te claimen’

MO* trok naar een dorpshuis in het Limburgse Haspengouw, de plek waar stadsmens en schrijfster Rachida Lamrabet een dorpsmens werd. Een zomergesprek over de betekenis van een thuisplek, gemis en het goede van de mens.  
Stringer/Reuters
Analyse

‘Misplaatste poging van Sammy Mahdi om Afghaanse vluchtelingen af te schrikken’

Staatssecretaris Sammy Mahdi zet zichzelf in een spreidstand. Enerzijds roept hij op voor gedwongen terugkeer naar Afghanistan, ongeacht de zeer precaire veiligheidssituatie. Anderzijds is van gedwongen terugkeer vanuit België in de praktijk nauwelijks sprake. 
Unsplash / Julie Ricard (CC0)
Analyse

‘Ook 70 jaar na de ondertekening heeft het VN-Vluchtelingenverdrag nog zijn nut’

Na lange onderhandelingen kwam op 28 juli 1951 in Genève het VN-Vluchtelingenverdrag tot stand. België en Nederland waren bij de twaalf landen die het verdrag toen ondertekenden. Inmiddels hebben er 146 dat gedaan. 
© Reuters / Alaa Faqir
Analyse

Tramadol, de pil die uitzichtloosheid in Syrië verdooft

Boven op de torenhoge puinhopen van tien jaar oorlog krijgt Syrië er een nieuwe problematiek bij: Tramadol. Steeds meer jongeren experimenteren met de altijd beschikbare pijnstiller. ‘Met de zware oorlogstrauma’s is de grote vraag naar pijnstillers niet eens zo verbazend.’
Interview

Mensenrechtenadvocaat Omer Shatz: ‘Mensen laten verdrinken is niets minder dan een misdaad tegen de mensheid’

Voor Europese politici is de Israëlische mensenrechtenadvocaat Omer Shatz een luis in de pels. Voor mensen van wie de familieleden onder het toeziend oog van Europa verdronken in de Middellandse Zee, brengt hij hoop op gerechtigheid en verandering. 
© Belga/AFP
Analyse

Hoe moeten we de geweldescalatie in Jeruzalem nu echt begrijpen?

Wat is er aan de hand in de wijk Sheikh Jarrah in Jeruzalem waar de clashes van de voorbije dagen ontvlamden? MO* duikt in de voorgeschiedenis van Jeruzalem. Want dat is nodig om te begrijpen waarom Palestijnen massaal op straat komen.
ⓒ Elies Van Renterghem
Interview

Theatermaakster Lara Staal: ‘Waar zit die realiteitsvisie van het Europese grenzenbeleid?’

‘Dit krijg ik gewoon niet meer gezegd’, dacht theatermaakster Lara Staal toen ze begon aan de productie van “De zaak Samuel”. Wat kon ze nog brengen over de dodelijke gevolgen van het Europese grenzenbeleid als de feiten gekend en de verhalen verteld zijn en niemand het echt hoort.

Pagina's